بر اساس گزارش مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال، صنعت بازیهای ویدئویی در سال ۲۰۲۴ به یکی از بزرگترین صنایع سرگرمی جهان تبدیل شده است. طبق این گزارش، بیش از ۳.۳ میلیارد نفر در سراسر جهان بهطور فعال بازیهای ویدئویی انجام میدهند؛ رقمی که معادل نیمی از جمعیت جهان است.
درآمد جهانی این صنعت در سال ۲۰۲۴ به حدود ۱۸۲ میلیارد دلار رسیده است. بخش عمده این درآمد از بازیهای موبایلی به دست آمده و پس از آن، بازیهای کنسولی و رایانهای سهم قابلتوجهی دارند.
بررسیها نشان میدهد که چین و ایالات متحده بزرگترین بازارهای بازیهای ویدئویی جهان هستند و در مجموع بیش از نیمی از درآمد این صنعت را به خود اختصاص دادهاند. پس از آن، ژاپن و کرهجنوبی با وجود جمعیت کمتر، سهم بالایی در بازار جهانی دارند که نشاندهنده فرهنگ عمیق بازی و توسعه آیپیهای داخلی در این کشورهاست.
کارشناسان معتقدند که رشد سریع این صنعت ناشی از گسترش دسترسی به اینترنت پرسرعت، توسعه بازیهای آنلاین و افزایش محبوبیت ورزشهای الکترونیک (Esports) است. همچنین، ورود فناوریهای نوین مانند واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)، آینده این صنعت را با فرصتهای تازهای همراه کرده است.