در گردهمایی مدیران کل نوسازی مدارس کشور، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر مردمیسازی نهضت مدرسهسازی، آن را مهمترین رویکرد برای توسعه پایدار زیرساختهای آموزشی در کشور عنوان کرد. وی افزود: «مسیر تحول در نظام تعلیم و تربیت، با همافزایی، انسجام سازمانی و بهرهگیری از ظرفیتهای مردمی امکانپذیر است.»
راهبردهای کلان برای تحول در زیرساختهای آموزشی
کاظمی با اشاره به نقش راهبردها در جهتدهی کلان به برنامههای عمرانی و آموزشی، اظهار داشت: «در جلسات مشترک با مدیران کل آموزش و پرورش استانها تلاش شد تا به درک مشترکی از راهبردهای ملی دست یابیم؛ این درک مشترک زمینهساز ارتقای کارایی برنامهها و تحقق عدالت آموزشی خواهد بود.»
وی با بیان اینکه مدرسهسازی صرفاً به معنای ساخت فیزیکی مدرسه نیست، خاطرنشان کرد: «مردمیسازی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، خیرین، بنگاههای اقتصادی و تشکلهای مردمی، باید در کانون توجه سیاستگذاران باشد.»
سامانه ساتع؛ ابزار راهبری هوشمند پروژههای عمرانی آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش با تمجید از سامانه ساتع، آن را ابزاری مؤثر در تحلیل دادهمحور پروژهها دانست و افزود: «این سامانه امکان رصد لحظهای، تحلیل پیشرفت فیزیکی، شناسایی گلوگاهها و ارتقاء شفافیت در نهضت مدرسهسازی را فراهم کرده است.»
تجهیزات و فضای آموزشی؛ دو بال تحقق عدالت آموزشی
کاظمی همچنین بر اهمیت تجهیزات آموزشی در کنار توسعه فضاهای فیزیکی تأکید کرد و گفت: «تهیه اطلس تجهیزات آموزشی در استانها یک ضرورت راهبردی است. بدون تجهیزات مناسب، فضای آموزشی نیز کارکرد خود را از دست میدهد.»
انسجام تیمی، کلید موفقیت پروژههای ملی
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه انسجام فرهنگی و مدیریتی نقش مهمی در پیشبرد پروژهها دارد، افزود: «درک متقابل و همدلی میان تیمها، موجب تسریع روند اجرای پروژهها میشود. مدیران باید با ساختاری هدفمند و شبکهمند، فرآیند نهضت مدرسهسازی را پیگیری کنند.»
پویشهای مردمی، ابزار مشارکت مؤثر در مدرسهسازی
کاظمی با اشاره به پویشهایی نظیر “با من”، “هر انجمن یک کلاس درس” و “شهید عجمیان”، گفت: «پویشهای مردمی باید در ارزیابی عملکرد استانها لحاظ شود و سازوکارهای مشارکتی برای آنها تبیین گردد. حضور فعال انجمن اولیا و مربیان نمونهای موفق در این زمینه است.»
ارزیابی عملکرد مدیران بر اساس شاخصهای مردمیسازی
کاظمی تصریح کرد: «مدیران کل نوسازی مدارس باید بر اساس شاخصهایی نظیر تعداد پروژههای اجراشده با مشارکت مردمی، استفاده از منابع غیردولتی، میزان بهرهوری از بنگاههای اقتصادی و اثربخشی خروجیها مورد ارزیابی قرار گیرند.»
تحول از آموزش و پرورش آغاز میشود
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نقطه آغاز تحولات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور است، افزود: «ضروری است تمام نهادها آموزش و پرورش را در کانون دغدغههای خود قرار دهند؛ زیرا مسیر توسعه پایدار از همین نقطه آغاز میشود.»
کاظمی همچنین بر تشکیل شورای آموزش و پرورش در تمامی مناطق با محوریت مدرسهسازی تأکید کرد و خواستار مطالبهگری فعالانه از سوی مدیران نسبت به فرمانداران و استانداران شد.
انتصاب جدید در سازمان نوسازی مدارس
در پایان این نشست، انتصاب منصور مجاوری به عنوان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نوسازی مدارس کشور نیز اعلام شد. کاظمی با تبریک این انتصاب، گفت: «آقای مجاوری با تجربه گرانبهایی که در این حوزه دارند، میتوانند با همافزایی و نگاه سیستماتیک، روند حرکت سازمان را شتاب دهند.»