مشارکت مردمی، موتور محرک نهضت مدرسه‌سازی؛ توسعه زیرساخت‌های آموزشی با راهبرد عدالت‌محور

وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مدیران نوسازی مدارس، مردمی‌سازی را مهم‌ترین رویکرد در نهضت مدرسه‌سازی دانست و بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی، انسجام تیمی و رصد هوشمند پروژه‌ها تأکید کرد. وی همچنین خواستار تقویت پویش‌های مدرسه‌سازی و نهادینه‌سازی دغدغه آموزش در سطح ملی شد.

در گردهمایی مدیران کل نوسازی مدارس کشور، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر مردمی‌سازی نهضت مدرسه‌سازی، آن را مهم‌ترین رویکرد برای توسعه پایدار زیرساخت‌های آموزشی در کشور عنوان کرد. وی افزود: «مسیر تحول در نظام تعلیم و تربیت، با هم‌افزایی، انسجام سازمانی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی امکان‌پذیر است.»

راهبردهای کلان برای تحول در زیرساخت‌های آموزشی

کاظمی با اشاره به نقش راهبردها در جهت‌دهی کلان به برنامه‌های عمرانی و آموزشی، اظهار داشت: «در جلسات مشترک با مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها تلاش شد تا به درک مشترکی از راهبردهای ملی دست یابیم؛ این درک مشترک زمینه‌ساز ارتقای کارایی برنامه‌ها و تحقق عدالت آموزشی خواهد بود.»

وی با بیان اینکه مدرسه‌سازی صرفاً به معنای ساخت فیزیکی مدرسه نیست، خاطرنشان کرد: «مردمی‌سازی، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، خیرین، بنگاه‌های اقتصادی و تشکل‌های مردمی، باید در کانون توجه سیاست‌گذاران باشد.»

سامانه ساتع؛ ابزار راهبری هوشمند پروژه‌های عمرانی آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش با تمجید از سامانه ساتع، آن را ابزاری مؤثر در تحلیل داده‌محور پروژه‌ها دانست و افزود: «این سامانه امکان رصد لحظه‌ای، تحلیل پیشرفت فیزیکی، شناسایی گلوگاه‌ها و ارتقاء شفافیت در نهضت مدرسه‌سازی را فراهم کرده است.»

تجهیزات و فضای آموزشی؛ دو بال تحقق عدالت آموزشی

کاظمی همچنین بر اهمیت تجهیزات آموزشی در کنار توسعه فضاهای فیزیکی تأکید کرد و گفت: «تهیه اطلس تجهیزات آموزشی در استان‌ها یک ضرورت راهبردی است. بدون تجهیزات مناسب، فضای آموزشی نیز کارکرد خود را از دست می‌دهد.»

انسجام تیمی، کلید موفقیت پروژه‌های ملی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه انسجام فرهنگی و مدیریتی نقش مهمی در پیشبرد پروژه‌ها دارد، افزود: «درک متقابل و همدلی میان تیم‌ها، موجب تسریع روند اجرای پروژه‌ها می‌شود. مدیران باید با ساختاری هدفمند و شبکه‌مند، فرآیند نهضت مدرسه‌سازی را پیگیری کنند.»

پویش‌های مردمی، ابزار مشارکت مؤثر در مدرسه‌سازی

کاظمی با اشاره به پویش‌هایی نظیر “با من”، “هر انجمن یک کلاس درس” و “شهید عجمیان”، گفت: «پویش‌های مردمی باید در ارزیابی عملکرد استان‌ها لحاظ شود و سازوکارهای مشارکتی برای آنها تبیین گردد. حضور فعال انجمن اولیا و مربیان نمونه‌ای موفق در این زمینه است.»

ارزیابی عملکرد مدیران بر اساس شاخص‌های مردمی‌سازی

کاظمی تصریح کرد: «مدیران کل نوسازی مدارس باید بر اساس شاخص‌هایی نظیر تعداد پروژه‌های اجراشده با مشارکت مردمی، استفاده از منابع غیردولتی، میزان بهره‌وری از بنگاه‌های اقتصادی و اثربخشی خروجی‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند.»

تحول از آموزش و پرورش آغاز می‌شود

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش نقطه آغاز تحولات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور است، افزود: «ضروری است تمام نهادها آموزش و پرورش را در کانون دغدغه‌های خود قرار دهند؛ زیرا مسیر توسعه پایدار از همین نقطه آغاز می‌شود.»

کاظمی همچنین بر تشکیل شورای آموزش و پرورش در تمامی مناطق با محوریت مدرسه‌سازی تأکید کرد و خواستار مطالبه‌گری فعالانه از سوی مدیران نسبت به فرمانداران و استانداران شد.

انتصاب جدید در سازمان نوسازی مدارس

در پایان این نشست، انتصاب منصور مجاوری به عنوان معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نوسازی مدارس کشور نیز اعلام شد. کاظمی با تبریک این انتصاب، گفت: «آقای مجاوری با تجربه گران‌بهایی که در این حوزه دارند، می‌توانند با هم‌افزایی و نگاه سیستماتیک، روند حرکت سازمان را شتاب دهند.»

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=18558

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

تحلیل اخبار اقتصادی

صحت و سقم و تحلیل و بررسی مهم‌ترین اخبار روز اقتصاد ایران را در رسانه چارسو اقتصاد دنبال کنید

آخرین مطالب انتشاریافته