تنوع شرکای صادراتی ایران به شدت کاهش یافته است
- مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی: درجه باز بودن در اقتصاد ایران پس از صعود در نیمه اول دهه ۸۰، در نیمه دوم دهه ۸۰ روندی نزولی داشته و در دهه ۹۰ به علت نوسانات اقتصادی، روند مشخصی نداشته است. یکی از مهمترین چالشهای تجارت خارجی ایران در دو دهه اخیر، کاهش شدید تنوع در شرکای تجاری بوده است. درحالی که در سال ۱۳۸۳ حدود ۸۰ درصد صادرات ایران به ۲۱ کشور انجام می شد، این رقم در سال ۱۴۰۲، فقط به ۷ کشور کاهش یافته است.
- از نفوذ ایران در بازارهای صادراتی ۴ محصول استراتژیک سنتی ایران یعنی خرما، فرش، زعفران و پسته کاسته شده است. کشورهای کمتری طرف صادرات ایران بوده و کالاهای صادراتی ایران نیز یا بازارهای خود را از دست دادهاند.