سود سالانه بیش از 500 همت از قاچاق گازوئیل|تحلیل خبر
اهمیت
- ضرر اقتصادی: قاچاق سوخت، با ایجاد خسارتهای اقتصادی گسترده، درآمدهای دولت را کاهش داده و مانع توسعه پایدار کشور میشود.
- ایجاد نا امنی: قاچاق سوخت، با تأمین منابع مالی گروههای غیرقانونی و ایجاد ناامنی در مناطق مرزی، امنیت ملی را به خطر میاندازد.
توضیحات
قاچاق سوخت از اصلیترین معضلات اقتصادی و اجتماعی و حتی امنیتی ایران است؛ چرا که این چالش اقتصادی به ناترازی سوخت منجر شده و در کنار مصرف بیرویه داخلی و غیربهینه و مشکلات سرمایهگذاری در بخش افزایش ظرفیت تولید، اقتصاد کشور را در سراشیبی سقوط قرار داده است. بهعبارتی اگر فقط برای قاچاق سوخت چارهاندیشی شود، بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی کشور رفع می شود.
در سال جاری میزان واردات روزانه بنزین به طور متوسط 8 میلیون لیتر و میزان واردات روزانه گازوئیل حدود 9 میلیون لیتر بوده؛ در حالی واردات دو فرآورده اصلی نفتی کشور قریب به 17 میلیون لیتر در روز است که میزان قاچاق بنزین و گازوئیل حدود 20 میلیون لیتر در روز برآورد میشود.
این عدد در هر هفته ۱۴۰ میلیون لیتر، در هر ماه ۶۰۰ میلیونلیتر و در سال عدد سرسامآور ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیونلیتر میشود. قاچاقچیان گازوییل ۳۰۰ تومانی را ۷۰ هزار میفروشند. اگر هر لیتر گازوییل قاچاق را ۷۰ هزار تومان در نظر بگیریم، یعنی شبکه قاچاق در سال بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیاردتومان از قاچاق گازوییل به جیب میزند.
در واقع، میزان واردات بنزین و گازوئیل که برای رفع ناترازی آن صورت میگیرد، نصف قاچاق روزانه بنزین و گازوئیل است؛ یعنی اگر قاچاق بنزین و گازوئیل متوقف شود، نهتنها ناترازی و کسری این دو فرآورده استراتژیک و پرتقاضای نفتی متوقف خواهد شد، بلکه میتوانیم دوباره به جمع کشورهای صادرکننده بنزین و گازوئیل بپیوندیم.