خریداری ریل ملی برای پروژه راه آهن|تحلیل خبر
اهمیت
- کاهش هزینه های حمل و نقل: حمل و نقل ریلی به دلیل ظرفیت بالای حمل بار و مسافر، یکی از مقرونبهصرفهترین روشهای حمل و نقل است.
- کاهش آلودگی محیط زیست: حمل و نقل ریلی نسبت به سایر روشهای حمل و نقل مانند جادهای یا هوایی، آلودگی کمتری ایجاد میکند. قطارها معمولاً با انرژی الکتریکی یا سوختهای پاکتر کار میکنند و در نتیجه انتشار گازهای گلخانهای و آلایندههای هوا را کاهش میدهند.
نکات تکمیلی
به تازگی تصویری از شبکه ریلی دنیا منتشر شده است که نشان میدهد برخی کشورها تا چه حدی بر روی این مهم سرمایهگذاری کرده و برخی دیگر چقدر از این زیرساخت اقتصادی فاصله داشتهاند. بیش از ۱۰۰ سال از قدمت صنعت ریلی کشور ما میگذرد. در حال حاضر راهآهن سراسری کشور ایران بیشتر از ۱۳ هزار کیلومتر خطوط ریلی دارد که اگر بخواهیم آن را دستهبندی کنیم بیشتر از ۱۰ هزار کیلومتر خطوط و مسیر اصلی بوده و ۱۴۸ کیلومتر خطوط برقی، ۳۰۰۰ کیلومتر خطوط تجاری صنعتی و ۲۰۰۰ کیلومتر مسیر دوخطه است.
این نقشه گویای توسعه کم خطوط ریلی در کشورهای کمتر توسعهیافته است. با وجود موقعیت ژئوپلیتیک ایران و وجود همسایگان شمالی و جنوبی، اما کشور ما در نقشه یاد شده از کشورهای کمتر توسعه یافته در ایجاد و توسعه و مدرنیزاسیون خطوط ریلی است. دادههای بانک جهانی در خصوص مقایسه طول شبکه ریلی به ازای مساحت هر کشور، نشان میدهد که کشور ما در بین بیش از ۹۰ کشور، در جایگاه ۶۴ ام دنیا از نظر شبکه حمل و نقل ریلی قرار دارد. با وجود آنکه از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۸، شبکه ریلی کشور بیش از ۶۰ درصد رشد کرده است، اما شکاف و فاصله حمل و نقل ریلی ایران با دیگر کشورهای توسعه یافته بسیار زیاد است.
بدین منظور طبق گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، از ایجاد بستر برای خرید ۳۰ هزار تن ریل ملی برای پروژههای مهم راهآهن فراهم شود. این ریلها قرار است در خطوط راهآهن چابهار-زاهدان، میانه-اردبیل و مبارکه-شهرکرد استفاده شود که از پروژههای کلیدی توسعه زیرساخت حملونقل کشور به شمار میرود. این همکاری میان شرکت ساختوتوسعه و ذوبآهن اصفهان میتواند گامی بزرگ در خودکفایی صنعت ریلی کشور باشد.