امروز: سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

تحلیل خبر| ورود بیش از ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار گردشگر خارجی در ۶ماه نخست امسال

بیش از ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار گردشگر خارجی در ۶ ماه نخست امسال وارد ایران شدند.
اهمیت

رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی: گردشگری یکی از بزرگترین صنایع درآمدزا در جهان است. افزایش ورود گردشگران خارجی می‌تواند منجر به رونق اقتصادی شود. ورود ارز به کشور از طریق گردشگری به تقویت اقتصاد ملی و منطقه‌ای کمک می‌کند.
تقویت صنایع محلی: گردشگری موجب رونق صنایع دستی، هنرهای محلی و تولیدات بومی می‌شود. گردشگران خارجی به دنبال خرید سوغاتی‌ها و محصولات خاص منطقه‌ای هستند، که به نفع تولیدکنندگان محلی است.

نکات تکمیلی

بر اساس جدید ترین گزارش سازمان گردشگری ملل متحد، در نیمه اول سال ۲۰۲۴ (مطابق با دی ۱۴۰۲ تا خرداد ۱۴۰۳)، تعداد ۳ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۴۴۹ گردشگر خارجی وارد ایران شده‌اند. این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۲۰۲۳)، که تعداد ۲ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۵۳۴ نفر گردشگر وارد ایران شده بودند، نشان‌دهنده رشد قابل توجهی است. افزایش تعداد گردشگران بیانگر بهبود نسبی شرایط گردشگری کشور است، اما همچنان فاصله زیادی با دوران پیش از شیوع کرونا باقی مانده است. برای مقایسه، در شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹، یعنی پیش از همه‌گیری کرونا، ایران پذیرای ۴ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۲۱۵ گردشگر خارجی بود که با آمار کنونی فاصله‌ای منفی ۱۲ درصدی دارد.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز از ورود بیش از ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار گردشگر خارجی در نیمه اول سال جاری خبر داده است که با خود حدود ۴ میلیارد دلار ارز وارد کشور کرده‌اند. کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، هند، کشورهای حاشیه خلیج فارس، چین و روسیه بیشترین سهم را در تعداد گردشگران ورودی به ایران دارند.
با این حال، با توجه به اهداف بلندمدت تعیین‌شده در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله گردشگری ایران، که در سال ۱۳۸۳تدوین شده بود،در طی سال های ۱۳۹۹ الی ۱۴۰۳ انتظار می‌رفت که تعداد گردشگران سالانه با رشد ۱۰ درصدی به ۲۰ میلیون نفر برسد و درآمد حاصل از این بخش تا پایان سال ۱۴۰۴ به حدود ۲۵ میلیارد دلار افزایش یابد. این اهداف در نظر داشتند که ایران در پایان این دوره بتواند سهم ۱.۵ درصدی از گردشگری جهانی را به خود اختصاص دهد.
با توجه به آمارهای کنونی و پیش‌بینی‌های انجام‌شده، می‌توان مشاهده کرد که علیرغم رشد نسبی در ورود گردشگران خارجی به کشور پس از کاهش محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری، ایران همچنان به اهداف تعیین‌شده در سند ۲۰ ساله نرسیده است. بهبود وضعیت حمل و نقل، توسعه هتل‌ها و اقامتگاه‌های با کیفیت، تسهیل قوانین ویزا و ارائه خدمات گردشگری بهتر، ترویج جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی غنی ایران، که یکی از مزیت‌های اصلی گردشگری کشور محسوب می‌شود می‌تواند نقش مهمی در جذب بیشتر گردشگران ایفا کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=13053

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها