امروز: یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| نوسازی بافت‌های فرسوده: گامی مؤثر در بازآفرینی شهری

احیای مناطق فرسوده گامی مهم در بازآفرینی شهری است. این طرح در راستای ماده 52 برنامه هفتم توسعه با مشوق هایی برای مالکان املاک حمایت می شود. وزارت راه و شهرسازی مجاز است با اطمینان از صدور سریع مجوزهای نوسازی، قیمت واحدهای نوساز را تا 40 درصد بالاتر از ارزش تعیین شده تعیین کند. علاوه بر این، ارتقای ایمنی ساختمان‌های ناایمن سازه‌ای در مناطق شهری نیز یک اولویت است.
نوسازی بافت‌های فرسوده: گامی مؤثر در بازآفرینی شهری

بر اساس ماده ۵۲ قانون برنامه هفتم توسعه، وزارت راه و شهرسازی مجاز است به منظور تشویق مالکان برای مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده، قیمت‌گذاری واحدهای نوساز یا اراضی معوض را تا ۴۰ درصد بالاتر از قیمت کارشناسی انجام دهد. همچنین، تمامی احکام حمایتی و امتیازات قانون جهش تولید مسکن به نوسازی مسکن در مناطق مصوب بازآفرینی شهری (بافت‌های فرسوده و ناکارآمد) تسری یافته و پروانه نوسازی در این مناطق به‌صورت خارج از نوبت و حداکثر ظرف سه ماه صادر می‌شود.در راستای ایمن‌سازی ساختمان‌های بحرانی، وزارت راه و شهرسازی باید با همکاری وزارت کشور و شهرداری‌ها به شناسایی ساختمان‌های ناایمن در کلانشهرها و مراکز استان‌ها اقدام کند. ایمن‌سازی این ساختمان‌ها تا پایان سال سوم برنامه هدفگذاری شده است.معاون وزیر راه و شهرسازی در جلسات شورای نوسازی مسکن تأکید کرده است که شتاب بخشی به نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده از اولویت‌های اصلی این وزارتخانه است. او همچنین به برنامه کاهش ۲۰ درصدی بافت‌های فرسوده تا پایان برنامه هفتم اشاره کرده و از ادارات کل خواسته تا برنامه‌های عملیاتی خود را برای این هدف تدوین کنند. در حال حاضر، ۶۹۷ شهر مشمول اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی هستند که از این تعداد، ۶۳۸ شهر این بسته را به اجرا گذاشته‌اند. در مجموع، ۹۵ درصد از مساحت بافت‌های ناکارآمد شهری تحت پوشش این بسته قرار دارد و امید می‌رود که با اقدامات انجام شده، بسیاری از محلات بافت فرسوده بهبود یابند و دیگر به عنوان بافت فرسوده شناخته نشوند.

اهمیت

نوسازی بافت‌های فرسوده به تأمین مسکن مناسب و کاهش حاشیه‌نشینی کمک می‌کند. همچنین شناسایی و ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن در کلانشهرها، سلامت عمومی و ایمنی ساکنان را بهبود می‌بخشد و از بروز حوادث ناگوار جلوگیری می‌کند. با کاهش بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، می‌توان از منابع اقتصادی به طور بهینه‌تری استفاده کرد و به توسعه پایدار شهری کمک نمود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12989

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها