امروز: یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳

تحلیل خبر| کاهش ۴۰۰ میلیون دلاری صادرات فولاد

بررسی آمار صادرات پنج ماهه سال ۱۴۰۳ زنجیره فولاد کشور را منتشر کرد که بر این اساس حجم صادرات آهن و فولاد کشور، ۱۳ درصد معادل تقریبی ۶۰۰ هزار تن به ارزش ۴۱۹ میلیون دلار کاهش داشته است.
اهمیت

کاهش درآمدهای ارزی: فولاد یکی از مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران است که سهم زیادی در درآمدهای ارزی دارد. کاهش صادرات فولاد می‌تواند منجر به کاهش ورود ارز به کشور شده و بر توانایی دولت برای تأمین نیازهای ارزی تأثیر بگذارد.
کاهش رقابت‌پذیری بین‌المللی: با کاهش صادرات، ایران ممکن است سهم خود را در بازارهای جهانی از دست بدهد.

نکات تکمیلی

بر اساس گزارش انجمن فولاد ایران، بررسی آمار صادرات ۵ ماهه نخست ۱۴۰۳ از زنجیره فولاد کشور نشان می دهد که حجم صادرات کل زنجیره فولاد و آهن کشور، ۱۲.۱ میلیون تن با ارزش دلاری ۲.۷ میلیارد دلار بوده است که به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد معادل ۴۱۹ میلیون دلار کاهش یافته است.
صنعت فولاد بر سر راه تولید و صادرات موانع بسیار زیادی همچون نوسانات بالای نرخ ارز، نبود نظام ارزی مشخص، افزایش هزینه تولید، عدم‌بازاریابی مناسب و مستمر، ضعف دستگاه دیپلماسی اقتصادی، توسعه‌نیافتگی زیرساخت‌های حمل‌ونقل، تحریم و نبود تعاملات مالی و بانکی با سایر کشورهای دنیا، تغییر مداوم هر روزه قوانین و مقررات و نبود امکان برای برنامه‌ریزی بلندمدت، قطعی برق و… داشته‌ است که از آن‌ها می‌توان به عنوان ترمز کاهش صادرات فولاد نیز یاد کرد.
بر اساس این آمار صادرات تیرآهن در پنج ماهه ابتدایی امسال نسبت به ۵ ماهه ابتدای سال گذشته از نظر وزنی ۸ درصد افزایش و از نظر ارزشی ۱۰ درصد افت داشته است. به این ترتیب صادرات این محصول از ۷۸.۱ هزار تن سال گذشته به ۶۱ هزار تن در سال جاری اما در مقابل از نظر ارزشی از ۴۴.۱ میلیون دلار به ۳۹.۸ میلیون دلار رسیده است. همچنین صادرات میلگرد از ۹۹۰ هزار تن به ارزش ۵۱۰ میلیون تن در ۵ ماهه سال ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۲۲۸ هزار تن به ارزش ۵۸۹ میلیون دلار در ۵ ماهه سال ۱۴۰۳ رسیده که بیانگر رشد ۲۴ درصدی در وزن و ۱۵ درصدی در ارزش است.
بر اساس گزارش اتحادیه جهانی فولاد، در سال ۲۰۲۳، چین با حجم ۱ میلیارد و ۱۹ میلیون تن تولید فولاد خام در رتبه اول قرار دارد و سپس هند با ۱۴۰ میلیون تن و ژاپن با ۸۷ میلیون تن در رتبه های دوم و سوم جهان قرار دارد. در این بین ایران با تولید ۳۱ میلیون تن در رتبه دهم قرار دارد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12978

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها