امروز: یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳

تحلیل خبر| دوره انتظار ۱۷۷ ساله برای خانه‌دار شدن تهرانی‌ها

درحالی متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری به ۲۵۶ میلیون تومان رسیده که خانوارهای تهرانی می‌توانند با پس‌انداز بخشی از این درآمد پس از ۱۷۷ سال خانه‌دار شوند.
اهمیت

عدم اطمینان اقتصادی: طولانی شدن خرید می‌تواند به عدم تعادل در عرضه و تقاضا منجر شود و باعث نوسانات قیمت‌ها گردد.
افت روحیه و انگیزه: انتظار طولانی می‌تواند موجب کاهش انگیزه و احساس ناامیدی شود. و همین امر موجب می‌شود تا شروع زندگی مستقل برای جوانان دشوار شود و به تاخیر افتد.

نکات تکمیلی

با توجه به گزارش مرکز آمار از هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی در سال ۱۴۰۲، درآمد سالانه خانوار شهری ۲۵۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است و در مقابل میزان هزینه های آن ها ۲۰۶میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.
این میزان برای خانوار شهری تهران بدین صورت است که درآمد سالانه آن ها ۳۸۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در مقابل هزینه های آن ۳۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می باشد. بنابراین می‌توان گفت تقریبا چیزی حدود ۱۳ درصد از درآمد خود را پس انداز کنند که معادل ۵۰ میلیون تومان است.
همچنین بر اساس گزارش تحولات مسکن تهران در مرداد ماه ۱۴۰۳، متوسط قیمت مسکن در شهر تهران به ۸۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.
با توجه به اصلاعات فوق دوره انتظار برای خانه دار شدن یک خانوار تهرانی برای واحد مسکونی با مساحت ۱۰۰ متر مربع حدود ۱۷۷ سال است. این در شرایطی است که در طی این مدت قیمت مسکن ثابت باشد که در واقع غیر ممکن است.
دوره انتظار برای داشتن خانه در ترکیه در سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت مسکن و چالش های اقتصادی رشد قابل توجهی داشته است. از سال ۲۰۲۳، برآوردها نشان می دهد که ۱۹ تا ۲۵ سال طول می کشد تا یک خانوار با درآمد متوسط پس انداز کافی برای خرید خانه در شهرهای بزرگ مانند استانبول، آنکارا یا ازمیر داشته باشد.
در کانادا مدت زمان انتظار برای خرید خانه به عوامل مختلفی از جمله شرایط بازار، درآمد و پس انداز بستگی دارد. به طور متوسط، بسته به مکان و قیمت فعلی مسکن، برای اولین خریدار خانه ممکن است حدود ۵ تا ۱۰ سال طول بکشد تا برای پیش پرداخت پس انداز کند. در شهرهایی مانند تورنتو یا ونکوور که هزینه‌های ملکی بالاتری دارند، این دوره ممکن است به دلیل نیاز به پیش‌پرداخت‌های بزرگ‌تر طولانی‌تر باشد، در حالی که در شهرهای کوچک‌تر یا مناطق روستایی، مدت زمان ممکن است کوتاه‌تر باشد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12964

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها