امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| میزان هدررفت انرژی در ایران

طبق آمار ترازنامه انرژی، شدت انرژی در ایران حتی بر مبنای برابری قدرت خرید، حدودا ۲ برابر میانگین جهانی است و نسبت به میانگین خاورمیانه نیز ۵۸ درصد بالاتر است.
اهمیت

کاهش بهره‌وری اقتصادی: مصرف ناکارآمد انرژی به کاهش بهره‌وری اقتصادی منجر می‌شود، زیرا هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد و رقابت‌پذیری صنایع کاهش می‌یابد.
کاهش منابع طبیعی: اتلاف انرژی به مصرف بیشتر سوخت‌های فسیلی منجر می‌شود که منابع محدودی هستند. این موضوع در درازمدت به کاهش منابع انرژی و افزایش وابستگی به واردات انرژی منجر می‌شود.

نکات تکمیلی

ایران با حجم ذخیره قابل استحصال نفت و گاز معادل ۳۴۰ میلیارد بشکه، رتبه نخست را در دنیا دارد. طبق آمار وزارت نفت، باقی‌مانده ذخایر هیدروکربور مایع و گاز قابل استحصال کشور به ترتیب ۱۵۸ میلیارد بشکه و ۳۲.۶ تریلیون متر مکعب برآورد می‌شود که این حجم ذخیره در ۱۸۹ میدان و ۴۱۰ مخزن نفت و گازی ( ۱۷۸ مخزن تولیدی) انباشته شده است. طبق داده‌های موسسه EI، ایران با تولید ۲۵۱.۷ میلیارد مترمکعب گاز، بعد از آمریکا و روسیه سومین تولیدکننده بزرگ گاز در دنیا است.
بر اساس آمار اوپک، در ماه گذشته میلادی تولید نفت ایران، ۳ میلیون و ۲۷۱ هزار بشکه در روز افزایش یافت و بعد از عربستان و عراق، ایران سومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک است. البته بر اساس آمار وزارت نفت، در حال حاضر میزان تولید نفت ایران به ۳.۶ میلیون بشکه رسیده است و تنها ۲۰۰ هزار بشکه با ظرفیت تولیدی غیر تحریمی فاصله دارد.
با وجود این منابع عظیم، ایران با ناترازی انرژی مواجه است که مصرف بی‌رویه و ناکارآمد دلیل اصلی آن محسوب می‌شود. طبق آمار، در سال ۲۰۲۰ هر ایرانی به اندازه ۲ تن نفت خام انرژی مصرف کرده است، که ۸۲ درصد بالاتر از میانگین جهانی و ۲۵ درصد بیشتر از میانگین خاورمیانه است.
حدود ۷۵ درصد از سبد انرژی ایران از گاز طبیعی تأمین می‌شود و پوشش گازرسانی در کشور ۹۸ درصد است، که ایران در رتبه نخست این شاخص قرار دارد. نکته جالب اینکه پوشش گازرسانی در آمریکا و روسیه به‌عنوان دو تولیدکننده اول گاز دنیا به ترتیب ۵۰ و ۷۰ درصد بوده و از ایران با اختلاف کمتر است.
شدت انرژی در ایران بر مبنای برابری قدرت خرید حدودا ۲ برابر میانگین جهانی است و نسبت به میانگین خاورمیانه نیز ۵۸ درصد بالاتر است. به بیان دیگر، برای رسیدن به استاندارد خاورمیانه، هم‌اکنون در ایران ظرفیت صرفه‌جویی ۳۷ درصد از مصرف فعلی انرژی وجود دارد.
شدت انرژی از جمله شاخص‌هایی است که کشورها برای کاهش سالانه آن برنامه‌ریزی می‌کنند. در ایران نیز در برنامه پنجم توسعه، کاهش ۵۰‌درصدی شدت انرژی تا سال ۱۳۹۵ هدفگذاری شد، اما شدت مصرف انرژی و شدت عرضه انرژی در ایران در یک دهه گذشته صعودی بوده است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12916

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها