امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| رشد بخش کشاورزی بهبود یافت

مشاهده ترکیب رشد نشان از بهبود وضعیت بخش کشاورزی از 0.6 درصد در بهار 1402 به 3.4 درصد در بهار سال جاری است.
علت اهمیت و خوب بودن

افزایش تولید و تأمین امنیت غذایی:یکی از مهم‌ترین مزایای بهبود کشاورزی، افزایش تولید محصولات غذایی است که به تأمین امنیت غذایی کشور کمک می‌کند.
افزایش اشتغال:کشاورزی یکی از بخش‌های مهم در ایجاد اشتغال به‌ویژه در مناطق روستایی است. بهبود این بخش به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و کاهش نرخ بیکاری کمک می‌کند.

نکات تکمیلی

روند رشد بخش کشاورزی ایران در سال‌های اخیر تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی، سیاسی، اقلیمی و تکنولوژیکی قرار گرفته است. این بخش به عنوان یکی از ارکان اساسی اقتصاد کشور، نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی، اشتغال‌زایی و صادرات غیرنفتی دارد.
بر اساس گزارش‌های مرکز آمار در دهه ۱۳۹۰ رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی کشور نوسان داشته است و حتی در دو سال اخیر کشاورزی سهم خود را از بازار کار و تولید ناخالص داخلی در حال از دست دادن بوده است. در سال‌ های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ این رشد حدود ۴.۵ درصد بوده و در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ کاهش شدیدی داشته به طوری که به رقم منفی ۳.۲ درصد رسیده است. اما در سال ۱۳۹۸، بخش کشاورزی رشدی مثبت و حدود ۱۱.۵ درصدی را تجربه کرده است، که نشان‌دهنده بهبود نسبی تولیدات کشاورزی بود. این در حالی بود که در سال ۱۳۹۹، رشد کاهش یافت و به ۴.۳ درصد رسید. در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب رشد های منفی ۳.۶ و ۳.۳ و ۲.۲ درصد را تجربه کرده است. مشاهده ترکیب رشد سال جاری نشان از بهبود وضعیت بخش کشاورزی از ۰.۶ درصد در بهار ۱۴۰۲ به ۳.۴ درصد در بهار سال جاری است.
بررسی عملکرد دولت سیزدهم نشان می‌دهد که بخش کشاورزی در این دوره رشد داشته و در حال بهبود بوده، خرید تضمینی محصولات کشاورزی با رشد ۱۲۹ درصدی، صادرات محصولات کشاورزی و غذایی با رشد ۲۲ درصدی، رشد ۶۰۰ درصدی توسعه کشت دانه‌های روغنی، صدور ۳۰۷ هزار مجوز‌های کسب و کار الکترونیکی بخش کشاورزی از جمله مواردی است که نشانگر بهبود وضعیت کشاورزی در اقتصاد ایران در سه سالاخیر بوده است.
بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین منابع اشتغال در ایران به ویژه در مناطق روستایی است. در دهه اخیر، حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد از کل اشتغال کشور مربوط به بخش کشاورزی بوده است. این درصد در سال‌های مختلف تغییرات اندکی داشته، اما همچنان سهم قابل‌توجهی از نیروی کار کشور در این بخش فعال است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12877

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها