علت اهمیت و خوب بودن
افزایش درآمد و سودآوری تعاونیها: صادرات به بازارهای خارجی درآمد تعاونیها را به طور چشمگیری افزایش میدهد. با دسترسی به بازارهای جدید، تقاضای بیشتری برای محصولات و خدمات تعاونیها ایجاد میشود که منجر به افزایش فروش و سودآوری آنها خواهد شد.
ایجاد اشتغال: رشد صادرات تعاونیها نیازمند تولید بیشتر است. این امر موجب ایجاد فرصتهای شغلی جدید و افزایش اشتغال می شود. به خصوص در مناطق روستایی و کمدرآمد، تعاونیها میتوانند نقش مهمی در کاهش بیکاری ایفا کنند.
نکات تکمیلی
بر اساس آمارها از ابتدای سال 1401 تا 1402 میزان صادرات بخش تعاون از مرز 1.7 میلیارد دلار فراتر رفته است، که میزان صادرات بخش تعاون در این مدت رشد 29 درصدی داشته است. باتوجه به اعلام گمرک ایران میزان صادرات غیر نفتی تعاونی ها در سال 1401 نسبت به سال 1400 رشد 20 درصدی را تجربه کرده است.
در دوره فعالیت دولت سیزدهم بیش از 6600 تعاونی تشکیل شده است که برابر آمار در حال حاضر 104 هزار تعاونی در بخش های مختلف کشور فعال هستند؛ که با سرمایه گذاری 331 میلیارد تومانی و عضویت بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر برای بیش از 2 میلیون نفر فرصت شغلی ایجاد کرده اند.
بررسی آمار ها از آن حکایت دارد که از مجموع 104 هزار تعاونی فعال، 55 درصد آنها در بخش تولید مانند صنعت و کشاورزی و 45 درصد دیگر آن در بخش توزیع و خدمات فعالیت دارند و به صورت تفکیک تر سهم بخش مسکن از تعاونیها ۱۰ درصد، سهم بخش کشاورزی ۲۴ درصد، سهم بخش صنعت ۱۸ درصد و سهم بخش خدمات ۲۵.۵ درصد است.
در سال 1402 حجم صادراتی تعاونی ها رشد 15 درصدی را به همراه داشت و به طور کلی در دولت سیزدهم صادرات بخش تعاون 24درصد رشد را نسبت به دوره قبل تجربه کرده است به طوری که دولت قبل 3 میلیارد و 118 میلیون دلار صادرات در بخش تعاون داشت که در دولت سیزدهم به 3میلیارد و 874 میلیون دلار رسید.
تعاونیها برای حضور در بازارهای جهانی انگیزه بالایی دارند و مزیت تعاونی نسبت به سایر الگوهای اقتصادی تابآوری، انعطافپذیری و قابلیت رقابتپذیری است. دولت وظیفه تسهیلگری و مانعزدایی از مسیر صادراتی تعاونیها را بر عهده دارد؛ زیرا بخش تعاون از جمله ارکان مهم اقتصادی است که از ظرفیتهای اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تجمیع سرمایههای خرد مردمی دارد.