امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| صادرات مواد پتروشیمی کشور افزایش یافت

صادرات محصولات پتروشیمی ایران در 5 ماه ابتدایی امسال 12.8 درصد افزایش یافت.
علت اهمیت و خوب بودن

جلوگیری از خام فروشی محصولات نفتی: با افزایش صادرات محصولات پتروشیمی از خام فروشی نفت جلوگیری می شود و به جای محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی با ارزش افزوده بالا صادر می شود.
افزایش درآمد ارزی برای کشور و رشد اقتصادی: صادرات محصولات پتروشیمی از جهت افزایش درآمدارزی و رشد توسعه اقتصادی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

نکات تکمیلی

بر اساس گزارش سامانه جامع کدال، پتروشیمی امیر کبیر در ۵ ماهه نخست سال ۶۵۳ هزار تن محصول پتروشیمی تولید کرده است که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی ۶ درصدی را نشان می‌دهد. بنابر این گزارش این شرکت ۴۱۹ هزار تن از این محصولات را به فروش رسانده است و رشد ۱۲ درصدی فروش محصولات پتروشیمی به نسبت مدت مشابه سال قبل را به خود اختصاص داده است. از این مقدار فروش ۲۸۴ هزار تن آن را در بازار داخلی به فروش رفت و ۱۳۴ هزار تن آن صادر شده است که به نسبت مدت مشابه سال قبل رشد ۳۱ درصدی را به خود اختصاص داده است.
در ۵ ماهه نخست سال جاری شرکت پتروشیمی امیرکبیر ۱۵.۹ هزار میلیارد تومان از طریق فروش محصولات پتروشیمی درآمد کسب کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۹ درصد رشد داشته است. از این مقدار ۶.۲ هزار میلیارد تومان آن از طریق صادرات کسب شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۸ درصد رشد داشته است و قابل توجه بوده است.
با توجه به موارد فوق بر اساس گزارش گمرک در پنج ماهه نخست سال جاری، میزان صادرات کالاهای پتروشیمی ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن معادل ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که به لحاظ وزن ۱۲.۵ درصد و از حیث ارزش ۱۲.۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
پتروشیمی بندرامام با ۵۹۹ هزار تن صادرات در ۵ ماه اول سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه ۶ سال گذشته رکورد جدیدی را در حوزه صادرات محصولات خود به ثبت رساند و با فروش بیش از ۳۷۰ میلیون دلار از محل صادرات، سهم قابل توجهی در ارزآوری برای کشور داشته است.
بر اساس گزارش گمرک، صادرات محصولات پتروشیمی، ۴۴ درصد از ارزش صادرات غیرنفتی کشور را در دو ماهه اول امسال به خود اختصاص داده و رشد ۸ درصدی را به خود اختصاص داد.
در سال ۲۰۲۳، چین با فروش بیش از ۶۳۷ میلیارد یورو، بزرگترین کشور فروش پتروشیمی در جهان بود.در همین حال، ایالات متحده با فروش حدود ۱۳۳ میلیارد یورو در رتبه دوم، اما با اختلاف زیاد قرار گرفت. در این رتبه بندی ایران با فروش ۱۶.۱ میلیارد یورو در رتبه ۱۴ قرار دارد .

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12832

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها