امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| خودکفایی در تولید برنج: چالش‌ها و فرصت‌ها

در سال جاری، تولید ۲.۷ میلیون تن برنج از ۷۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت پیش‌بینی شده است. با در نظر گرفتن ذخایر استراتژیک، مجموع برنج موجود به ۳.۲ میلیون تن می‌رسد، اما همچنان کسری ۵۰۰ هزار تنی وجود دارد. دولت بر بهبود بهره‌وری تمرکز کرده و با مکانیزاسیون، کیفیت و تولید افزایش یافته است.
خودکفایی در تولید برنج: چالش‌ها و فرصت‌ها

در حال حاضر، هدف تولید ۲.۵ میلیون تن برنج از ۷۲۰ هزار هکتار سطح زیر کشت برای سال جاری تعیین شده است. برنج یکی از محصولات اساسی در بخش کشاورزی ایران است و با توجه به شرایط جوی، برآورد می‌شود که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن برنج تولید شود. به علاوه، با احتساب ذخایر استراتژیک، میزان برنج موجود به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن می‌رسد.با توجه به سرانه مصرف ۳۴ کیلو برنج به ازای هر ایرانی، کسری برنج مورد نیاز حدود ۵۰۰ هزار تن است که باید به خوبی مدیریت شود. دولت به جای افزایش سطح زیر کشت، بر بهبود بهره‌وری و کیفیت تولید برنج تمرکز کرده است.بر اساس پیش‌بینی‌ها، با توجه به افزایش سطح زیر کشت و شرایط جوی، تولید برنج در سال جاری بیشتر از سال‌های گذشته خواهد بود. همچنین، با توجه به افزایش درجه مکانیزاسیون، کیفیت برنج بهبود یافته و ضایعات کاهش یافته است. پیش‌بینی می‌شود که با تخصیص منابع به زیرساخت‌های مناطق شمالی، امکان خودکفایی و حتی صادرات برنج در پنج سال آینده وجود داشته باشد.

اهمیت

برنج به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع غذایی در سبد خانوارهای ایرانی اهمیت زیادی دارد. افزایش تولید و بهبود بهره‌وری برنج می‌تواند به خودکفایی غذایی کشور کمک کند و وابستگی به واردات را کاهش دهد همچنین برنج گیاهی با نیاز بالای آب است و در شرایط اقلیمی خشک ایران، مدیریت منابع آبی از اهمیت بالایی برخوردار است. با افزایش تولید داخلی و کاهش نیاز به واردات، می‌توان به کاهش کسری تجاری و بهبود تراز تجاری کشور کمک کرد. همچنین، کاهش وابستگی به واردات موجب کاهش نوسانات قیمت و افزایش ثبات بازار داخلی می‌شود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12821

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها