امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| کاهش نرخ تورم در مرداد ۱۴۰۳

مرکز آمار ایران اعلام کرد: تورم نقطه‌به‌نقطه در مردادماه ۱۴۰۳ در مقایسه با ماه قبل ۰.۶ واحد درصد کاهش داشته است.
علت اهمیت و خوب بودن

افزایش رشد اقتصادی : برای دستیابی به رشد اقتصادی و توسعه کشور نیازمند کنترل و کاهش تورم هستیم بنابراین کاهش تورم میتواند ما را در دستیابی به رشد اقتصادی مطلوب کمک کند.
افزایش رفاه جامعه : با کاهش نرخ تورم قدرت خرید مردم نیز افزایش می یابد که در پی خود رفاه عمومی را به همراه دارد.

نکات تکمیلی

به گزارش مرکز آمار ایران، در مردادماه ۱۴۰۳ نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای کشور ۳۱.۶ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۳۱.۶ درصد بیشتر از مردادماه ۱۴۰۲ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. همچنین این مقدار در مقایسه با ماه قبل یعنی تیر ماه ۰.۶ درصد کاهش داشت.
در مردادماه ۱۴۰۳، تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر دو درصد بوده است و همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور در مردادماه ۱۴۰۳ به ۳۴.۸ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ۰.۷ درصد کاهش‌یافته است.
در طی دو سال اخیر بانک مرکزی با اتخاذ سیاست های مناسبی، توانست نرخ رشد نقدینگی و تورم را تا حدودی کنترل کند و در این زمینه موفق عمل کند. علاوه بر آن بانک مرکزی پس از آذر ماه ۱۴۰۱ که به دلیل تنش های داخلی ارز جهش یافت، توانست نرخ ارز را در یک سطح معینی به خوبی حفظ کند و اقدامات برای تامین ارز کشور را به خوبی انجام دهد.
بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۴ با رشد ۳.۲ درصدی همراه با کاهش نرخ تورم به ۳۵.۳ درصد پیش بینی شده است. همچنین در برنامه هفتم توسعه، هدف گذاری کشور تا پایان برنامه نرخ تورم ۹.۵ درصدی و رشد نقدینگی ۱۳.۸ درصدی تعیین شده است. برای دستیابی به این اهداف نیازمند اتخاذ سیاست های کنترلی است. به طور کلی رشد پول (حجم نقدینگی) در بلندمدت باعث تورم می‌شود، همچنین کاهش ارزش پول، کسری‌های مالی و تحریم‌ها (که به واسطه صادرات نفت است) باعث تورم در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌شوند.
توسعه و تنوع بخش خصوصی باید برای کمک به مقابله با تورم بلندمدت (ساختاری) ترویج شود. برای اینکه بخش خصوصی به عنوان محرکی برای تنوع ظاهر شود، فضای کسب و کار نیاز به بهبود دارد، نه تنها با حذف انحرافات قیمت، بلکه با همسطح کردن زمین بازی با شرکت ها و بنیادهای دولتی. این امر مستلزم تقویت حاکمیت قانون و ترویج رقابت و نوآوری برای افزایش بهره وری و کاهش وابستگی به واردات است.
سیاست پولی انقباضی امروزه ابزار موثری برای کنترل تورم تلقی می شود. هدف سیاست انقباضی کاهش عرضه پول در یک اقتصاد با افزایش نرخ بهره است. به کندی رشد اقتصادی کمک می‌کند و اعتبار را گران‌تر می‌کند، که هزینه‌های مصرف‌کننده و کسب‌وکار را کاهش می‌دهد.
سرویس تحقیقات کنگره مقدمه ای بر اقتصاد ایالات متحده: سیاست مالی ، صفحات ۱-۲.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12755

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها