امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| واگذاری مدیریت فرودگاه‌ها به بخش خصوصی در برنامه هفتم توسعه

بر اساس برنامه هفتم توسعه، مدیریت فرودگاه‌ها به بخش خصوصی و عمومی واگذار می‌شود. رضا نخجوانی، معاون وزیر راه و شهرسازی، از تدوین آیین‌نامه‌های این واگذاری و تأکید بر جذب سرمایه برای ارتقای زیرساخت‌ها و خدمات خبر داده است. همچنین، 200 فرصت سرمایه‌گذاری به ارزش 180 همت و طرح هوشمندسازی فرودگاه‌ها در دستور کار قرار دارد.
واگذاری مدیریت فرودگاه‌ها به بخش خصوصی در برنامه هفتم توسعه

بر اساس برنامه هفتم توسعه، مدیریت فرودگاه‌های کشور به استثنای فرودگاه‌های نظامی به بخش خصوصی و عمومی یا مشارکت‌های داخلی و خارجی واگذار خواهد شد. رضا نخجوانی، معاون وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرده که آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مربوط به این واگذاری در حال تدوین است و پس از تأیید در وزارت راه و شهرسازی، به دولت ارسال خواهد شد.برنامه هفتم همچنین بر جذب سرمایه برای توسعه زیرساخت‌ها، ارتقای سطح خدمات، و افزایش ترافیک مسافر و بار تاکید دارد. نخجوانی به هوشمندسازی فرودگاه‌ها به عنوان بخشی از این برنامه اشاره کرده و بیان کرد که این برنامه به افزایش درآمد فرودگاه‌ها کمک خواهد کرد. او افزود که نیازی به ساخت فرودگاه جدید نیست و ۲۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری با ارزش ۱۸۰ همت برای توسعه فرودگاه‌ها ایجاد شده است.مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها همچنین از برگزاری نشست سه‌جانبه با مسقط و کراچی برای توافق بر نقاط تبادل ترافیکی هوایی و افزایش ظرفیت پذیرش پروازها خبر داد. همچنین جلساتی با مرکز کنترل بغداد برای کمک به تنظیم جریان ترافیک هوایی اربعین در حال برگزاری است.نخجوانی به بدهی ۵.۵ همتی شرکت‌های فرودگاهی اشاره کرد و افزود که شرکت‌های ماهان و ایران‌ایر بیشترین بدهی را دارند. برای پروازهای اربعین، مجوز پرواز از ۲۷ فرودگاه کشور صادر شده و پروازها از ۱۷ فرودگاه در حال انجام است.

اهمیت

واگذاری مدیریت فرودگاه‌ها به بخش خصوصی و عمومی یا مشارکت‌های خارجی می‌تواند منجر به جذب سرمایه‌های جدید و بهبود زیرساخت‌های فرودگاهی شود. همچنین هوشمندسازی فرودگاه‌ها می‌تواند به بهبود ترازنامه مالی فرودگاه‌ها و کاهش وابستگی به درآمدهای عملیاتی کمک کند. برگزاری نشست‌های سه‌جانبه و همکاری با کشورهای همسایه برای بهبود مدیریت ترافیک هوایی و افزایش ظرفیت پذیرش پروازها، به بهبود روابط بین‌المللی و تقویت نقش ایران به عنوان یک هاب هوایی مهم در منطقه کمک می‌کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12752

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها