امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| تورم مسکن به ۴۱ درصد رسید

بر اساس گزارش ماهانه مرکز آمار، تورم ماهانه مسکن طی مردادماه 3.1 درصد ثبت شده است.
علت اهمیت و بد بودن

افزایش اجاره : همانطور که داده ها نشان داد قیمت اجاره بها متناسب با قیمت مسکن افزایش یافت، زیرا افزایش قیمت مسکن مانع مالک شدن افراد با درآمد پایین و متوسط می شود و بار اجاره افزایش می یابد، زیرا تقاضای اجاره نیز افزایش می یابد.
افزایش نابرابری ثروت:مسکن به طور فزاینده ای برای خریدارانی که برای اولین بار و خانواده هایی که درآمد متوسطی دارند غیرقابل دسترس می شود.

نکات تکمیلی

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم ماهانه مسکن طی مرداد ماه ۳.۱ درصد را ثبت کرد و در این بین اجاره بها نیز افزایشی ۳.۲ درصدی را تجربه کرده است.
تورم نقطه به نقطه قیمت مسکن، یعنی درصد تغییر شاخص قیمت مسکن در مرداد ماه ۱۴۰۳ نسبت به مرداد ماه ۱۴۰۲، ۴۳ درصد اعلام شد و همچنین تورم سالانه آن نیز ۴۱.۴ درصد برآورد شده است.
بر اساس داده های این گزارش، میزان تورم ماهانه اجاره بها مسکن نیز ۳.۲ درصد است و تورم نقطه به نقطه آن ۴۳ درصد ثبت شد و تورم سالانه اجاره بها مسکن ۴۱.۱ درصد تخمین زده شد.
برای بررسی این روند بر اساس این داده ها به تیر ماه می پردازیم که مشاهده خواهیم کرد قیمت مسکن در تیر ماه تورمی ۲.۹ درصدی را مشاهد کرد و علاوه بر آن تورم نقطه به نقطه در تیر ماه ۴۳.۱ درصد بوده است.
همچنین تورم ماهانه اجاره بها نیز ۲.۹ درصد ثبت شد و شاخص نقطه به نقطه ۴۳.۲ درصد و تورم سالانه ۴۱ درصد اعلام شد. این ارقام نشان می دهد که نرخ تورم در طی دو ماه اخیر روندی افزایشی را طی کرده است.
غیرمنقول بودن زمین و قواعد خاص مالکیت آن، اصلی‌ترین عاملی است که باعث شده عرضه زمین در اختیار زمین‌داران باشد و از سوی دیگر تبدیل شدن مسکن به یک کالای سرمایه‌ای پرطرفدار که البته آن هم بنا به تورم زمین، قیمتش رشد می‌کند، بازاری بسیار نامتناسب ایجاد کرده است.
به بارو متخصصان یکی از بازیگران اصلی بازار مسکن، زمین است و نوسانات قیمتی در بازار و به‌تبع آن دسترسی مردم به مسکن را تحت تأثیر قرار دهد.
افزایش شفافیت اطلاعاتی در حوزه مسکن به‌خصوص زمین با کاربری مسکونی، اصلاح قانون زمین شهری، تغییر قواعد مالکیت و نگهداری زمین مسکونی، تلاش برای توسعه مطلوب شهرها در مناطق دارای ظرفیت جمعیت‌پذیری و اجرای قوانین مترقی نظیر قانون مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن و مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند بخشی از سفته‌بازی حوزه زمین را خنثی کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12743

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها