• تقاضا یعنی مقدار کالا و خدماتی که خریداری میشود نه چیزی که خریداران متقاضی آن هستند. تقاضا با قیمت مرتبط است و طبق قانون تقاضا هرچه قیمت کمتر باشد مقدار تقاضا افزایش مییابد.
• در شرایطهای بحرانی و ضروری مانند جنگ یا بلایای طبیعی نیازمندیم منابع کمیاب اقتصادی را سهمیهبندی کنیم.
سهمیهبندی فیزیکی: میزان دقیق مشخص باشد مثال سه جفت کفش در یک سال
سهمیهبندی رانتی: یعنی افراد خاصی تنها حق استفاده از آن کالا و خدمات را دارند
سهمیهبندی مبتنی بر قیمت: یعنی با توجه به کمبود کالا قیمت افزایش یافته و هر کسی پول بدهد میتواند به آن دست یابد.
سهمیهبندی جیرهای به دلیل وجود آمدن فساد، بازار سیاه و غیره اقتصادی نامولد و ناکارآمد است .
• کشش قیمتی تقاضا که از تقسیم میزان تغییرات مقدار کالا و خدمات مورد تقاضا بر میزان تغییرات قیمت کالای مورد تقاضاست به ما نشان میدهد که برای آن کالا جانشین وجود دارد یا نه یا اینکه آن کالا ضروریست یا معمولی؟
اگر کالا با کشش باشد یعنی اگر قیمت آن زیاد شود تقاضا کم میشود پس کالا معمولی است
اگر کالا بی کشش باشد یعنی اگر قیمت آن زیاد شود تقاضا تغییر نمیکند پس کالا ضروریست مثل انسولین
افرادی که در بازار هستند یا بنگاهها با استفاده از کشش قیمتی تقاضا کالاهای خود را به مصرف کنندگان بیکشش در برابر قیمتها، با قیمت بیشتر می فروشند و به مشتریان پرکشش در برابر قیمت، با قیمت کمتر می فروشند.