امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| افزایش ظرفیت تولید روزانه گاز

ظرفیت تولید گاز کشور با حفاری هشت حلقه چاه درون‌‌‌‌میدانی (Infill) در میدان گازی پارس‌جنوبی روزانه ۷‌میلیون مترمکعب افزایش و بخشی از ناترازی گاز کشور جبران می‌شود.
علت اهمیت و خوب بودن

رفع ناترازی گاز کشور : با توجه به اینکه ایران همانند اکثر کشور ها دچار مشکل ناترازی گاز در زمستان است با افزایش تولید و استخراج از میدان گازی مشترک ناترازی در این حوزه رفع خواهد شد.
توسعه صنعت و اشتغال : گاز به عنوان سوخت نسبتا پاک، برای توسعه صنعتی نقش مهمی دارد بنابراین افزایش برداشت در این حوزه، پیشتیبان کننده بخش صنعت کشور است و رونق صنایع و رشد اشتغال را به همراه دارد.

نکات تکمیلی

شرکت ملی نفت ایران برای رفع ناترازی گاز در کشور، توسعه و تولید حداکثری از میدان های مشترک گازی را در اولویت قرار داد و با تکمیل پروژه های حفاری چاه درون میدانی میدان گازی پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز روزانه ۷ میلیون متر مکعب افزایش یابد و با کاهش ناترازی گاز کشور، صنعت گاز توسعه یابد و به حفظ و نگهداشت تولید از میادین گازی مشترک و رشد اقتصادی کشور کمک شود.
میدان گازی پارس جنوبی به‌عنوان بزرگترین میدان گازی جهان و مشترک با قطر حدود ۹ هزار و ۲۰۰ کیلومتر وسعت دارد که دو سوم میدان گازی پارس جنوبی مربوط به کشور قطر است و یک سوم دیگر آن در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی قرار دارد. به دلیل مشترک بودن این میدان گازی طرفین هیچ گونه محدودیتی در برداشت ندارند. با توجه به فعالیت شتابان و تکمیل طرح ها و پروژه های بهره برداری و حفاری برای استخراج گاز از میادین گازی مشترک، با وجود تمام تحریم‌ها و دشمنی‌های جهان استکبار، برداشت گاز ایران از این میدان مشترک بیشتر از قطر است. در سال ۱۴۰۲ روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز در میدان گازی پارس جنوبی تولید می شد.
حجم کل ذخایر گازی میدان مشترک معادل ۵۱ هزار میلیارد متر مکعب و حجم ذخایر میعانات گازی آن معادل ۴۹ میلیارد بشکه است. بر اساس شاخص CGR، پارس جنوبی یک میدان گاز میعانی با ارزش اقتصادی بسیار بالا محسوب می‌شود. متوسط CGR میدان‌های گازی در دنیا ۲ الی ۳ است. این میدان همچنین دارای مقدار قابل توجهی ذخایر نفتی در لایه‌ی نفتی خود است.
نکته قابل توجهی وجود دارد که قطر توسعه و بهره برداری از میدان پارس جنوبی را ۱۰ سال زودتر از ایران آغاز کرد و در این مدت ۲۱۰ میلیارد متر مکعب گاز استخراج کرد که درآمد ۶۰ میلیارد دلاری را در پی داشت.
در سال ۱۴۰۲ با عملیاتی‌شدن پالایشگاه سیزدهم پارس جنوبی، ظرفیت اسمی پالایش و نم‌زدایی کشور از روزانه یک میلیارد و ۳۱ میلیون مترمکعب به حدود یک میلیارد و ۹۳ میلیون مترمکعب در روز رسید و حدود ۶۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید روزانه پالایشگاه‌های کشور افزوده شد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12739

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها