امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| اهمیت اقتصادی خاویار در درآمدزایی و ارزآوری

ایران با افزایش 17 درصدی تولید خاویار در سال گذشته به 21.612 تن، جایگاه خود را به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خاویار در جهان تثبیت کرده است. صادرات خاویار بلوگا، که ارزشمندترین نوع خاویار است، به 38 کشور جهان ادامه دارد و ایران رتبه اول صادرات این محصول لوکس را در اختیار دارد.
اهمیت اقتصادی خاویار در درآمدزایی و ارزآوری

خاویار به عنوان یک غذای لوکس و با ارزش شناخته می‌شود و دریای خزر بزرگ‌ترین منبع ماهیان خاویاری در جهان است. در سال گذشته، ایران ۲۱.۶۱۲ تن خاویار تولید کرد که نسبت به سال ۱۴۰۱ که تولید ۱۸.۴۶۰ تن بود، ۱۷ درصد افزایش داشت. همچنین، ۴.۷۶۶ تن گوشت ماهیان خاویاری تولید شد که نسبت به سال ۱۴۰۱، اندکی افزایش یافته است. صادرات خاویار از طریق گمرک و مسافران انجام می‌شود. در سال گذشته، ۴.۷۸۰ کیلو خاویار به ۳۸ کشور صادر شد که نشان‌دهنده رشد ۳۶ درصدی نسبت به سال قبل است. برند بلوگا مشهورترین نوع خاویار ایرانی در جهان است و ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آن است. صادرات خاویار تحت نظارت سازمان سایتس انجام می‌شود و ارزش صادراتی خاویار از گمرک ۳.۲ میلیون دلار و از طریق مسافران ۴.۸ میلیون دلار برآورد شده است. مصرف خاویار در داخل کشور نیز قابل توجه است و به عنوان یک ماده غذایی و درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان توصیه می‌شود.ایران در تولید گوشت ماهیان خاویاری رتبه سوم یا چهارم جهان را دارد و انتظار می‌رود به زودی بعد از چین به رتبه دوم برسد. همچنین، ایران رتبه اول صادرات خاویار بلوگا را دارد که به عنوان بهترین و ارزشمندترین خاویار جهان شناخته می‌شود.

اهمیت

افزایش ۱۷ درصدی تولید خاویار و رشد ۳۶ درصدی صادرات آن نشان‌دهنده پتانسیل بالای این صنعت برای ارزآوری است. صادرات خاویار به ۳۸ کشور دنیا و ایجاد ارزش دلاری قابل توجه از این صادرات، به ویژه در شرایط تحریم‌های اقتصادی، یک منبع درآمد پایدار برای ایران محسوب می‌شود.از سوی دیگر، توسعه مزارع پرورش ماهیان خاویاری در ۲۲ استان کشور، ظرفیت تولید گوشت و خاویار را به میزان چشمگیری افزایش داده و جایگاه ایران را در رتبه‌بندی جهانی ارتقاء داده است. این امر نه تنها باعث تقویت اقتصاد محلی در این استان‌ها شده، بلکه از نظر اشتغال‌زایی و توسعه صنایع جانبی نیز اهمیت دارد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12648

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها