امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

تحلیل خبر| بانک جهانی: تورم در ایران کاهشی و نرخ ارز تثبیت شد

بانک جهانی در تحلیلی از سیاست های پولی دولت ایران اعلام کرد این سیاست ها منجر به کاهش تورم از ۵۵ درصد به ۴۰ درصد و تثبیت نرخ ارز و پایداری ارزش ریال شده است.
علت اهمیت و خوب بودن

افزایش ارزش پول: با توجه به اینکه تورم یعنی کاهش ارزش پول، بنابراین با کاهش تورم ارزش پول ملی افزایش می یابد .
افزایش قدرت خرید: افزایش ارزش پول به معنای افزایش قدرت خرید مصرف‌کننده است. در این صورت با کاهشی بودن نرخ تورم قدرت خرید مردم نیز افزایش می یابد.

نکات تکمیلی

به گزارش بانک جهانی، از زمان اعلام تغییرات در یارانه نرخ ارز در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) و افزایش تورم متعاقب آن، تورم به‌تدریج کم شد و از ۵۵.۵ درصد (نسبت به مدت مشابه سال قبل) در‌آوریل ۲۰۲۳ (اردیبهشت ۱۴۰۲) به ۳۱ درصد (نسبت به مدت مشابه سال قبل) در‌آوریل ۲۰۲۴ کاهش یافت. این روند با انقباض سیاست پولی اخیر، تثبیت ارزش ریال به دنبال برخی پیشرفت‌های جزئی در مذاکرات با ایالات‌متحده و اخبار مربوط به لغو مسدود شدن وجوه در خارج از کشور حمایت شد.
به طور کلی هدف اصلی سیاست های پولی تثبیت متغیرهای کلیدی کلان اقتصادی به ویژه تورم در اطراف هدف آن است. با این حال، نقش برخی از متغیرها مانند نرخ واقعی ارز می‌تواند در واکنش‌های بهینه سیاست پولی به شرایط کالایی شوک‌های تجاری در اقتصادهای بازار نوظهور وابسته به کالا، مانند کشورهای صادرکننده نفت، مهم باشد.
بانک مرکزی برای مهار تورم و تثبیت اقتصاد اقدامات مختلفی را انجام داد. این اقدامات شامل محدود کردن رشد ترازنامه بانکی به محدوده ۱.۵ تا ۲.۵ درصد، افزایش ذخایر الزامی برای بانک‌های پرریسک و افزایش نرخ سپرده و سود بین بانکی است. درنتیجه، رشد نقدینگی به ۲۴.۳ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید و نسبت به ۳۱.۱ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. رشد پول پایه نیز به ۲۸.۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید و نسبت به ۴۲.۳ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است . بااین‌حال، اِعمال این محدودیت‌ها بر بانک‌ها، همراه با تأمین مالی کسری بودجه دولت و ابتکارات وام‌دهی دستوری، منجر به افزایش استقراض از بانک مرکزی شده است.
همانطور که می دانیم تورم بالا بر خانوار های کم درآمد و متوسط رو به پایین تاثیر منفی می گذارد زیرا تقریبا ۸۰ درصد سبد مصرفی شان را غذا و مسکن تشکیل می دهد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12485

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها