امروز: یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳

سهم معدن از تولید ایران تنها ۲ تا ۲.۵درصد است که این (GDP ) ناخالص داخلی عدد شامل صنایع مرتبط با معدن نیز می شود.

تحلیل خبر| اقتصاد ناکام از معادن

بخش معدن به‌عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد ایران با داشتن ذخایر غنی و متنوع، ظرفیت بالایی برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال دارد. با وجود این ظرفیت‏‏‌ها، سهم معدن از تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران تنها ۲ تا ۲.۵‌درصد است که این عدد شامل صنایع مرتبط با معدن نیز می‌شود.
علت اهمیت و بد بودن

عدم توسعه یافتگی اقتصادی کشور: با توجه به اینکه معادن تامین کننده اصلی مواد اولیه کارخانجات و صنایع هستند و نقشی مهم دارند اما سهم پایین آن از تولید نشان از عدم توسعه یافتگی است.
کاهش اشتغال : با توجه به اینکه اگر در زیر ساخت ها توسعه صورت نگیرد مهاجرت صورت می گیرد و همچنین نیروی کار کاهش می یابد و بیکاری افزایش می یابد.

انگاره شناختی

تضعیف بارور کردن استعداد های طبیعت در راستای توسعه کشور

نکات تکمیلی

بخش معدن به‌عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد ایران با داشتن ذخایر غنی و متنوع، ظرفیت بالایی برای توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال دارد. با وجود این ظرفیت‏‏‌ها، سهم معدن از تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران تنها ۲ تا ۲.۵‌درصد است که این عدد شامل صنایع مرتبط با معدن نیز می‌شود.
توسعه زیرساخت‌‌‌ها می‌‌‌تواند به مهاجرت معکوس و کاهش آسیب‌‌‌های اجتماعی منجر شود. معدن‌‌‌کاری با ترغیب افراد به مهاجرت معکوس می‌‌‌تواند به کنترل قیمت مسکن، کاهش آلودگی هوا و کاهش بیکاری کمک کند.
هر واحد معدنی کوچک حداقل ۵۰نفر و معادن متوسط ۱۰۰ تا ۲۰۰نفر را به طور مستقیم به کار می‌گیرند که در روستاها و مناطق کمتر برخوردار قابل‌توجه است.
به اهمیت معدن‌‌‌کاری در تامین مواد اولیه صنایع مختلف بیش از ۵۵‌درصد هزینه‌‌‌های عملیاتی تولید در صنایع فلزی به بخش تامین ماده معدنی شامل اکتشاف، استخراج و پیش‌فرآوری تخصیص می‌‌‌یابد.
در دهه ۷۰ میلادی، برزیل و آرژانتین جزو کشورهای مقروض دنیا بودند؛ اما با افزایش تولید و صادرات مواد معدنی، به‌ویژه سنگ‌آهن، توانستند به درآمدهای بالایی دست یابند.
چین به‌عنوان یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ سنگ‌آهن در جهان، تولید فولاد خود را از ۱۰۰میلیون تن به یک‌میلیارد تن رسانده است و برزیل و استرالیا به‌عنوان تامین‌‌‌کنندگان اصلی سنگ‌آهن چین شکوفا شده‌‌‌اند.
نقش مهم صنایع معدنی در آینده صنایع پیشرفته مانند خودروهای الکتریکی و هوش مصنوعی اشاره کرد و مس، نیکل، کبالت و عناصر نادر خاکی از جمله مواد معدنی‌‌‌ای هستند که در دهه آینده بسیار موردنیاز خواهند بود.
بخش معدن به دلیل نقش حیاتی که در تامین مواد اولیه صنایع مختلف ایفا می‌کند، تاثیر بزرگی بر توسعه اقتصادی دارد. در کشورهای پیشرفته، معدن‌‌‌کاری جزو ارکان اصلی اقتصاد شناخته می‌شود. به‌عنوان مثال، در کشورهایی مانند استرالیا و کانادا، بخش معدن سهم بزرگی از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده و به ایجاد اشتغال و توسعه زیرساخت‌‌‌ها کمک شایانی کرده است.
در ایران، با وجود ظرفیت‌‌‌های بالای معدنی، سهم این بخش از GDP بسیار کم است. براساس آمارهای موجود، سهم معدن از تولید ناخالص ملی ایران تنها ۲ تا ۲.۵‌درصد است. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته، این سهم به بیش از ۵‌درصد می‌‌‌رسد. توسعه بخش معدن می‌‌‌تواند به افزایش اشتغال، کاهش بیکاری و توسعه زیرساخت‌‌‌های مختلف کمک کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12328

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها