فقدان درک صحیح و جامع از مفاهیم و رویکردهای اقتصادی آنجایی جلوه میکند که فرد لاجرم در مسئولیتهای اجتماعی خود در موقعیتی با ویژگیهای اقتصادی قرار میگیرد؛ در این مقام نه دانشی سازمانیافته و نهادینه شده از مفاهیم، نه چارچوبی برای تحلیل اوضاع اطراف خود و نه فرهنگ حاکم اقتصادی مبتنی بر ارزشهای جامعه و مصالح فردی ـ اجتماعی، وی را همراهی میکنند، نتیجه چنین ضعف و فقدانی بر رشد اقتصادی و پیشرفت همهجانبه کشور پیشاپیش معلوم است. چرا که فرد لاجرم در مقام یک عضو خانواده، نیروی کار، شهروند مسئول در عرصه اجتماعی، مصرفکننده و تولیدکننده کالا و خدمات، پساندازکننده و سرمایهگذار، تقاضاکننده کالاها و خدمات تولیدی دیگران یا تولیدکننده آنها و در بستری از انواع شاکلههای جمعی و فردی مانند فرهنگ کار، فرهنگ مصرف، فرهنگ اتخاذ تصمیمهای بهینه، فرهنگ هزینه ـ فایده، فرهنگ استفاده بهینه و کارا از منابع، فرهنگ بهرهوری، فرهنگ تعامل با محیط انسانی جامعه خود و ملتهای دیگر و شرایط فیزیکی اطراف از جمله محیط زیست و دهها بستر فرهنگی دیگر قرار میگیرد و برآیند رفتارهای جمعی در چنین فضایی است که موجبات رشد یا انحطاط ملتی را فراهم میآورد. این کتاب که حاصل ده سال فعالیت مستمر در حوزه تعلیم و تربیت اقتصادی در دانشگاه امام صادق (ع) میباشد، گامی اولیه در مسیر تبیین سواد و تربیت اقتصادی مورد نیاز در اقتصاد مقاومتی است که کوشیده تا به تفصیل اهداف و عناوین در مقاطع سنی مختلف را بیان نماید و از این طریق محتوای رسمی و ضمنی لازم جهت ارتقاء سواد اقتصادی و مالی افراد انسجام یابد.