امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| ۱۲ میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی

در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی، کشور ما به کشورهای مختلفی از جمله عراق، ترکمنستان، ارمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، ونزوئلا و برخی کشورهای آفریقایی خدمات ارائه می‌دهد که درآمد کل از این خدمات به ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد.
چکیده

پیشرفت‌های ترانزیتی و حمل‌ونقل: به گفته آقای صفری، محورهای کریدور شمال – جنوب از جمله مسیرهای سرخس و اینچه‌برون در بخش‌های ریلی و جاده‌ای به طور کامل فعال شده‌اند. حجم ترانزیت کالا از این مسیرها در سال ۱۴۰۱ به ۹.۲ میلیون تن رسید و در سال ۱۴۰۲ به ۱۷.۵ میلیون تن افزایش یافت. همچنین، قرارداد خط آهن آستارا – رشت با روسیه به ارزش ۱.۶ میلیارد یورو امضا شده و از تیرماه امسال به مرحله اجرا درآمده است. پل آستاراچای، که پس از ۵۰ سال ساخته شده است، ظرفیت عبور کامیون‌ها را از ۲۰۰ به ۱۰۰۰ دستگاه افزایش داده است.
توسعه همکاری‌های بین‌المللی: قرارداد همکاری جدیدی با هندی‌ها برای توسعه منطقه چابهار به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار با فاینانس ۲۵۰ میلیون دلار به پایان رسیده است. اولین قطار چین به ایران راه‌اندازی شد و در حال حاضر، اولین قطار از ایران به چین در حال حرکت است. در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی، کشور ما به کشورهای مختلفی از جمله عراق، ترکمنستان، ارمنستان، تاجیکستان، ازبکستان، ونزوئلا و برخی کشورهای آفریقایی خدمات ارائه می‌دهد که درآمد کل از این خدمات به ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد.
پیشرفت‌های سوآپ گاز و برق: برای اولین بار، سوآپ گاز میان ترکمنستان، آذربایجان و عراق به طور عملیاتی درآمده و مذاکرات برای عقد قرارداد سوآپ گاز با روسیه در حال انجام است. هدف نهایی تبدیل ایران به هاب گازی منطقه است. همچنین، سوآپ برق به کشورهای پاکستان، ترکیه، عراق، ارمنستان و ترکمنستان و همچنین اتصال به شبکه برق روسیه از طریق آذربایجان در حال پیگیری است.
رشد و موفقیت‌های دانش‌بنیان: درآمد حاصل از شرکت‌های دانش‌بنیان از حدود ۳۰۰ میلیون یورو در سال ۱۴۰۰ به ۲.۵ میلیارد یورو در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است. صرفه‌جویی ارزی ۹۰۰ میلیون دلاری در واردات کالاهای اساسی نیز از دیگر دستاوردهاست.

تحلیل

افزایش ظرفیت ترانزیت و حمل‌ونقل می‌تواند به کاهش هزینه‌های تجاری و افزایش رقابت‌پذیری اقتصادی کمک کند. قراردادهای جدید و راه‌اندازی پروژه‌های بین‌المللی، مانند همکاری با هندی‌ها در منطقه چابهار و سوآپ گاز با کشورهای مختلف، نشان‌دهنده تلاش‌های کشور برای گسترش روابط اقتصادی و استراتژیک است. عملیات سوآپ گاز و برق می‌تواند به افزایش درآمدهای ارزی، تقویت امنیت انرژی و افزایش نفوذ کشور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی کمک کند. رشد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به توسعه صنایع دانش‌بنیان داخلی، ایجاد اشتغال و افزایش توان صادراتی کشور منجر شود. همچنین باعث صرفه‌جویی ارزی در واردات کالاهای اساسی به کشور شود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12417

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها