امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| کاهش نرخ بیکاری و بهبود اشتغال در ایران

کاهش نرخ بیکاری و بهبود وضعیت اشتغال در ایران طی سه سال اخیر، با کاهش از ۹.۲ درصد به ۷.۷ درصد تا بهار ۱۴۰۳، همراه با افزایش مشارکت اقتصادی، نشانگر روندی مثبت در بازار کار است. افزایش تعداد شاغلان و کاهش بیکاری جوانان، علیرغم چالش‌های اقتصادی، از بهبود نسبی شرایط اقتصادی حکایت دارد.
کاهش نرخ بیکاری و بهبود اشتغال در ایران

در سه سال اخیر، نرخ بیکاری ایران روند کاهشی داشته و از ۹.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۷.۷ درصد در بهار ۱۴۰۳ رسیده است. این کاهش همراه با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بوده که از ۴۰.۹ درصد به ۴۱.۳ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است. در بهار ۱۴۰۳، جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر ۲۴ میلیون و ۷۴۶ هزار نفر بود که نسبت به سال گذشته ۴۴۰ هزار نفر افزایش نشان می‌دهد. همچنین، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در بهار ۱۴۰۳ نسبت به بهار ۱۴۰۲ حدود ۱.۶ درصد کاهش یافته است. طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، ایران در سال ۲۰۲۴ با نرخ بیکاری ۸.۹ درصد در رتبه ۱۷ جهان قرار دارد و از ۶ کشور اروپایی، شامل مقدونیه شمالی، بوسنی و هرزگوین، اسپانیا، آلبانی، صربستان و یونان، وضعیت بهتری دارد. همچنین، کشورهایی مانند ترکیه با نرخ ۹.۶ درصد، سوئد ۸.۴ درصد، و ایتالیا ۷.۸ درصد، نزدیک به ایران هستند. نرخ بیکاری در آمریکا و انگلیس به ترتیب ۴ درصد و ۴.۲ درصد است.

اهمیت

کاهش بیکاری در سه سال اخیر همراه با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، نشانه‌هایی از بهبود وضعیت بازار کار و اقتصاد کشور است. این موضوع می‌تواند به افزایش اعتماد عمومی، رشد تولید داخلی، و کاهش فشارهای اجتماعی منجر شود. همچنین، مقایسه نرخ بیکاری ایران با کشورهای دیگر، به ویژه کشورهای اروپایی، نشان می‌دهد که وضعیت اشتغال در ایران، نسبت به برخی از این کشورها مطلوب‌تر است. این مقایسه به دولت و سیاست‌گذاران کمک می‌کند تا عملکرد خود را در سطح جهانی بسنجند و نقاط قوت و ضعف را بهتر شناسایی کنند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12846

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها