امروز: دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| کاهش فشار تورمی بر دهک‌های کم‌درآمد

در مردادماه 1403، نرخ تورم سالانه با کاهش جزئی به 34.8 درصد رسید، که نشان‌دهنده کاهش فشار تورمی بر دهک‌های کم‌درآمد است. کاهش فاصله تورمی بین دهک‌های مختلف و افت تورم در کالاهای خوراکی، نشان‌دهنده مقاومت بیشتر دهک‌های پایین‌تر در برابر گرانی‌ها است.
کاهش فشار تورمی بر دهک‌های کم‌درآمد

در مردادماه ۱۴۰۳، نرخ تورم سالانه به ۳۴.۸ درصد رسید که نسبت به تیرماه کاهش ۰.۷ درصدی داشته است. در این ماه، دهک‌های کم‌درآمد تورم کمتری را احساس کردند و کاهش فاصله تورمی بین دهک‌های هزینه‌ای از ۴.۸ درصد در تیرماه به ۴.۵ درصد در مردادماه نشان‌دهنده مقاومت بیشتر این دهک‌ها در برابر گرانی‌هاست. نرخ تورم نقطه‌ای در مردادماه برای دهک اول ۲۸.۸ درصد و برای دهک دهم ۳۲.۳ درصد برآورد شده است. تورم خوراکی‌ها در مردادماه ۱.۲ درصد کاهش یافته، در حالی‌که تورم غیرخوراکی‌ها تنها ۰.۴ درصد کاهش یافته است. همچنین، تورم ماهانه خوراکی‌ها در مردادماه نسبت به تیرماه ۰.۵ درصد کاهش داشته، در حالی‌که تورم غیرخوراکی‌ها ۰.۱ درصد کاهش یافته است. در نهایت، فشار تورمی بیشتر به سمت کالاهای غیرخوراکی‌ها بوده و این فشار به دهک‌های پردرآمد تحمیل شده است. به این ترتیب، خانوارهای کم‌درآمد با کاهش فشار تورمی مواجه شده و سفره غذایی آنها کمتر آسیب دیده است.

اهمیت

نرخ تورم سالانه به ۳۴.۸ درصد نشان‌دهنده بهبود نسبی وضعیت اقتصادی است و می‌تواند تأثیر مثبتی بر قدرت خرید عمومی و ثبات اقتصادی داشته باشد.همچنین کاهش فاصله تورمی بین دهک‌های هزینه‌ای از ۴.۸ درصد به ۴.۵ درصد نشان‌دهنده بهبود وضعیت معیشتی دهک‌های کم‌درآمد و افزایش توان خرید آنهاست. شتاب بالاتر تورم در کالاهای غیرخوراکی نسبت به خوراکی‌ها به این معناست که اقشار آسیب‌پذیر جامعه، که بیشتر مصرف‌کننده کالاهای خوراکی هستند، فشار کمتری را احساس کرده‌اند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12800

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها