امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| کاهش تورم سالانه تولید کشاورزی

تولید کشاورزی به دلیل تأمین امنیت غذایی و ارزآوری از اهمیت بالایی برخوردار است. تورم سالانه تولید در این بخش در تیر ۱۴۰۳ به ۳۶ درصد رسید و بیشترین تورم مربوط به پرورش گوسفند و بره سنتی با ۱۱۰ درصد بود.
کاهش تورم سالانه تولید کشاورزی

تولید در بخش کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا به تأمین امنیت غذایی و ارزآوری از طریق صادرات کمک می‌کند و نسبت به صنعت، اثر ضد تورمی بیشتری دارد. براساس مرکز آمار ایران، تورم سالانه تولید در بخش «زراعت، باغداری و دامداری سنتی» در دوازده ماه منتهی به تیر ۱۴۰۳، ۳۶ درصد بوده که نسبت به ماه گذشته کاهش اندکی داشته است. در این دوره، بیشترین تورم مربوط به «پرورش گوسفند و بره سنتی» با ۱۱۰ درصد و کم‌ترین مربوط به «زراعت» با ۱۱ درصد است.
در فصل تابستان ۱۴۰۲، تورم سالانه بخش کشاورزی به ۴۶.۸ درصد رسید که نسبت به فصل قبل کاهش داشته است. همچنین، تورم نقطه به نقطه در تیر ۱۴۰۳، ۳۲.۹ درصد بوده که نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است.

اهمیت

بخش کشاورزی تأثیر مستقیم بر تأمین محصولات غذایی و خودکفایی کشور در کالاهای اساسی دارد.کاهش تورم تولیدکننده بخش کشاورزی بدلیل ماهیت تورم تولیدکننده از آن جهت که متغیری آینده‌نگر است و تورم مصرفی را پیش‌بینی میکند حائز اهمیت است و این کاهش تورم تولیدکننده می‌تواند به کاهش تورم مصرف کننده بخش مواد غذایی منجر شود و وضعیت معیشتی مردم را بهبود ببخشد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12775

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها