امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| چالش تأمین برق در گرمای ‌بی‌سابقه هوا

افزایش دمای هوا در بیشتر استان‌های کشور باعث شده است که مصرف برق روزانه رکوردشکنی کند و با رشد ۴ هزار مگاواتی نسبت به سال قبل مواجه شود. این امر تأمین برق کافی از نیروگاه‌های گازی و برقابی را با مشکل مواجه کرده است.
چالش تأمین برق در گرمای ‌بی‌سابقه هوا

افزایش دمای هوا در بیشتر استان‌های کشور باعث شده است که مصرف برق روزانه رکوردشکنی کند و با رشد ۴ هزار مگاواتی نسبت به سال قبل مواجه شود. این امر تأمین برق کافی از نیروگاه‌های گازی و برقابی را با مشکل مواجه کرده است. طبق مصوبه هیأت وزیران، ادارات، سازمان‌ها، بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی موظف به خاموش‌کردن سامانه‌های سرمایشی یک ساعت قبل از اتمام ساعت اداری در مناطق عادی و همزمان با تعطیلی ادارات در مناطق گرمسیر هستند. مصرف برق پس از ساعت اداری نیز باید تا ۶۰ درصد کاهش یابد. وزارت نیرو علاوه بر تأمین نیاز مردم، به نظارت بر مشترکان پرمصرف پرداخته و افرادی را که کمتر از الگوها برق مصرف کرده بودند تشویق کرده است. حدود ۷۵ درصد از مشترکان کمتر از الگو، ۱۵ درصد بین الگو تا ۱.۵ برابر، ۸ درصد بین ۱.۵ تا ۲.۵ برابر و ۲ درصد بیش از ۲.۵ برابر الگو برق مصرف می‌کنند. حدود یک سوم مشترکان خانگی، یعنی ۱۱ میلیون مشترک، با رعایت الگوها مستحق پاداش شناخته شده و قبض برق آنها رایگان اعلام شده است. شرکت توانیر برای مدیریت بار در ایام اوج مصرف تابستان، اقدام به خرید و نصب ۶۷۹ هزار و ۶۷۱ دستگاه انواع کنتور هوشمند تک‌فاز، سه‌فاز و مودم کرده است. این اقدام به منظور کنترل و رؤیت‌پذیری مشترکان پرمصرف انجام شده است.

تحلیل

مدیریت مناسب مصرف برق در شرایط افزایش تقاضا، به امنیت و پایداری تأمین انرژی کشور کمک می‌کند. ۷۵ درصد از مشترکان که کمتر از الگو مصرف می‌کنند، نشان‌دهنده فرهنگ‌سازی مناسب و آگاهی بالای بخش بزرگی از مصرف‌کنندگان است. نظارت بر مشترکان پرمصرف و تشویق مشترکان کم‌مصرف از جمله اقدامات موثر وزارت نیرو است که می‌تواند به توزیع عادلانه‌تر برق و کاهش فشار بر شبکه کمک کند همچنین نصب کنتورهای هوشمند و تشویق مشترکان به رعایت الگوهای مصرف، می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی شبکه برق منجر شود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12546

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها