امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| چالش‌های تأمین نهاده‌های دامی در ایران

تأمین نهاده‌های دام و طیور، مانند کنجاله سویا و ذرت دانه‌ای، برای تولید محصولات پروتئینی نظیر گوشت، تخم مرغ، شیر و لبنیات حیاتی است.
چالش‌های تأمین نهاده‌های دامی در ایران

حوزه کشاورزی اهمیت بسیاری برای کشورها دارد، زیرا با معیشت و رفاه جامعه در ارتباط است و نقش مهمی در توسعه تجارت و اقتصاد ایفا می‌کند. تأمین نهاده‌های دام و طیور، مانند کنجاله سویا و ذرت دانه‌ای، برای تولید محصولات پروتئینی نظیر گوشت، تخم مرغ، شیر و لبنیات حیاتی است. ایران به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیمی، با چالش‌های زیادی در تأمین نهاده‌های دامی داخلی مواجه است و به واردات وابسته است. در حال حاضر، حدود ۷۰ درصد از قیمت تمام‌شده محصولات پروتئینی به خوراک دام وابسته است و ۷۵ درصد از نیاز بازار به نهاده‌های دامی از طریق واردات تأمین می‌شود. تا پایان سال ۱۴۰۲، میزان واردات نهاده‌های دامی بیش از ۱۶ میلیون تن به لحاظ وزنی و بیش از ۷.۵ میلیون تن به لحاظ ارزش دلاری بوده است. وابستگی گسترده به واردات این نهاده‌ها موجب افزایش قیمت محصولات پروتئینی در صورت بروز اختلال در تأمین یا تأخیر در عرضه آنها می‌شود. ذخیره‌سازی کافی نهاده‌های دامی برای تأمین امنیت غذایی و جلوگیری از مشکلات در زنجیره تولید غذا اهمیت زیادی دارد. با وجود ذخایر مناسب، می‌توان در مواقع کمبود یا بحران، به‌طور مداوم نیاز تولیدکنندگان به نهاده‌ها را تأمین کرد.

تحلیل

تأمین نهاده‌های دامی برای تولید محصولات پروتئینی نقش اساسی در حفظ امنیت غذایی کشور دارد. وابستگی به واردات و مشکلات در تأمین این نهاده‌ها می‌تواند امنیت غذایی را تهدید کند، لذا مدیریت مؤثر این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. کاهش وابستگی به واردات نهاده‌های دامی و تقویت تولید داخلی می‌تواند به پایداری اقتصادی کشور کمک کند. با کاهش وابستگی به واردات، کشور می‌تواند از نوسانات جهانی و مشکلات زنجیره تأمین جلوگیری کند. ذخیره‌سازی نهاده‌های دامی به‌عنوان یک استراتژی برای مدیریت بحران‌های احتمالی و تأمین نیازهای تولیدکنندگان در مواقع اضطراری، به کاهش آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی کمک می‌کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12503

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها