امروز: چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| موفقیت‌های دولت سیزدهم در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی

دولت سیزدهم توانست علیرغم تحریم‌ها و موانع موجود، به موفقیت‌های بزرگی در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی دست یابد.
موفقیت‌های دولت سیزدهم در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی

دولت سیزدهم توانست علیرغم تحریم‌ها و موانع موجود، به موفقیت‌های بزرگی در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی دست یابد. این دولت نه‌تنها میزان صادرات نفت را افزایش داد، بلکه تولید و توزیع فرآورده‌های نفتی را نیز بهبود بخشید. در سال گذشته، روزانه ۲.۲۵۸ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در ۱۰ پالایشگاه کشور توزیع شد.ایران با داشتن ذخایر نفت و گاز فراوان، همچنان با مصرف بالای انرژی و هدررفت آن مواجه است. سیاست عدم خام‌فروشی نفت نیازمند افزایش تولید فرآورده‌های نفتی و دسترسی به فناوری‌های جدید است که با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به صنعت نفت، این هدف در حال تحقق است.در دولت سیزدهم، شاهد رشد تولید فرآورده‌های نفتی و پایداری تولید و توزیع آنها در سراسر کشور بودیم. وزیر نفت، جواد اوجی، اعلام کرد که در بحث ساخت پتروپالایشگاه‌ها و بهبود پالایشگاه‌های موجود، طرح‌های خوبی اجرا شده است. به طور خاص، پالایشگاه‌های آبادان، اصفهان و تبریز با استاندارد یورو ۴ و ۵ در حال تولید فرآورده‌ها هستند.وزیر نفت همچنین اعلام کرد که میزان صادرات نفت نسبت به شروع دولت مردمی سه برابر شده و وصول درآمدهای ارزی نیز افزایش یافته است. دولت سیزدهم توانست با مدیریت مناسب، شرایط ناترازی بنزین را کنترل کرده و نیاز کشور به فرآورده‌های نفتی را تأمین کند.در سال ۱۴۰۲، انتقال ۱۳۶ میلیارد لیتر سوخت از طریق خطوط لوله و تأمین سوخت ناوگان هواپیمایی به میزان حداقل ۴ میلیون لیتر در روز در ۵۰ فرودگاه کشور صورت گرفت.

تحلیل

افزایش صادرات نفت و مدیریت موثر تولید و توزیع فرآورده‌های نفتی، علیرغم تحریم‌ها و چالش‌های موجود، از نقاط قوت این دولت است که باعث دستاوردهای زیر می‌شود:
رشد تولید صنعتی: با بهبود پالایشگاه‌ها و افزایش تولید فرآورده‌های نفتی، ظرفیت تولید صنعتی کشور نیز افزایش یافته است.
پایداری تولید و توزیع فرآورده‌های نفتی: دولت توانسته است شرایط ناترازی بنزین را مدیریت کند و نیازهای داخلی کشور به سوخت را به خوبی تأمین نماید.
افزایش درآمدهای ارزی: با افزایش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی، درآمدهای ارزی کشور نیز افزایش یافته که به تقویت اقتصاد کشور کمک می‌کند.
ورود فناوری‌های جدید: با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به صنعت نفت، کشور به فناوری‌های جدید دست یافته که به بهبود تولید و کاهش هدررفت انرژی کمک کرده و باعث بومی‌سازی تجهیزات شده است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12439

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها