امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| عبور میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰ میلیون تن

عملیات برداشت گندم در استان‌های شمالی ایران همچنان ادامه دارد و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت. تا ۱۰ مردادماه، میزان خرید گندم به ۹ میلیون و ۸۴۹ هزار تن رسیده و حالا از ۱۰ میلیون تن عبور کرده است.
عبور میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰ میلیون تن

عملیات برداشت گندم در استان‌های شمالی ایران همچنان ادامه دارد و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت. تا ۱۰ مردادماه، میزان خرید گندم به ۹ میلیون و ۸۴۹ هزار تن رسیده و حالا از ۱۰ میلیون تن عبور کرده است. رشد خرید گندم در استان‌های گلستان و اصفهان نسبت به سال گذشته دو برابر شده و استان‌های مرکزی، همدان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری و اردبیل بیشترین رشد را نسبت به سال قبل داشته‌اند. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، سید سعید راد، اعلام کرده که حجم خرید گندم نسبت به سال گذشته یک میلیون و ۴۰۹ هزار تن افزایش داشته است. استان‌های خوزستان، گلستان، فارس، کردستان و کرمانشاه بیشترین میزان خرید گندم را داشته‌اند. همچنین، ۱۸۰ هزار تن گندم دوروم خریداری شده که بیشتر آن از استان‌های جنوبی کشور بوده و نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشته است. ۳۸ درصد از مطالبات گندمکاران تاکنون پرداخت شده و مابقی مطالبات از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است. از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از ۱۰ میلیون تن گندم با ارزش بیش از ۱۷۵ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال گذشته ۱۷ درصد افزایش داشته است. صمد مبصر، معاون مؤسسه تحقیقات گواهی و ثبت بذر، اعلام کرده که تاکنون ۳۳۸ هزار تن بذر گندم آبی و دیم توسط شرکت‌های خصوصی تولید بذر از کشاورزان پیمانکار خریداری شده است که این میزان حدود ۶۰ درصد برنامه مصوب سال زراعی است و پیش‌بینی می‌شود به ۸۰ درصد برسد. دسترسی بموقع به بذر باکیفیت نقش مهمی در بهبود کیفیت محصول و افزایش درآمد کشاورزان دارد. بذرهای اصلاح‌شده که مقاومت بیشتری در برابر بیماری‌ها و تغییرات آب و هوایی دارند، به کشاورزان کمک می‌کنند تا محصول بیشتری برداشت کنند و امنیت غذایی را افزایش دهند.

تحلیل

با توجه به افزایش تولید و خرید گندم و همچنین تولید بذرهای اصلاح‌شده، ایران می‌تواند به سمت امنیت غذایی پایدارتر حرکت کند. با افزایش تولید داخلی و حمایت از کشاورزان، ایران می‌تواند وابستگی خود به واردات گندم را کاهش دهد، که این امر در شرایط تحریم‌های اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پرداخت مطالبات به موقع و تضمین خرید محصولات، انگیزه کشاورزان برای تولید بیشتر و بهتر را افزایش می‌دهد. تمرکز بر تولید بذرهای مقاوم و اصلاح‌شده، به توسعه کشاورزی پایدار و بهره‌وری بیشتر از منابع طبیعی کمک می‌کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12541

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها