امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| ساخت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن

از 2 میلیون و 700 هزار واحد در حال ساخت، حدود 135 هزار واحد مربوط به مسکن مهر باقیمانده و مابقی شامل نوسازی بافت فرسوده، مسکن شهری، روستایی و دیگر پروژه‌ها است.
وضعیت فعلی طرح نهضت ملی مسکن در ایران

تعداد متقاضیان تأیید نهایی شده در طرح نهضت ملی مسکن به یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است، در حالی که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد در حال ساخت است. در قانون جهش تولید مسکن، ساخت یک میلیون واحد در سال هدف‌گذاری شده است. تا کنون، بیش از ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد، ۵ میلیون نفر واجد شرایط اولیه بوده و یک میلیون و ۸۴۶ هزار نفر تأیید نهایی شده‌اند. از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد در حال ساخت، حدود ۱۳۵ هزار واحد مربوط به مسکن مهر باقیمانده و مابقی شامل نوسازی بافت فرسوده، مسکن شهری، روستایی و دیگر پروژه‌ها است. هدف این است که تا پایان سال ۱۴۰۴، تعداد واحدهای ساخته شده به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار برسد.
مهم‌ترین مشکل در تسریع ساخت نهضت ملی مسکن، عدم همکاری بانک‌هاست. بر اساس قانون، ۲۰ درصد از تسهیلات نظام بانکی باید به این طرح اختصاص یابد. در سال اول این مبلغ ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بود، اما بانک‌ها تنها ۲۸ درصد از این میزان را اجرا کرده‌اند. تسهیلات مسکن در سایر کشورها معمولاً تا ۷۰-۸۰ درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.در طرح نهضت ملی مسکن، ۱۰۰ هزار هکتار زمین شهری و روستایی وارد مدار ساخت شده که نسبت به پروژه مسکن مهر بسیار بیشتر است. همچنین، در زمینه بافت فرسوده، صدور پروانه‌ها از ۴۷ هزار در سال به ۹۴ هزار افزایش یافته است. تولید بخش مسکن و ساختمان از رشد منفی ۶.۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به رشد مثبت ۷.۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید.

تحلیل

افزایش رشد تولید در بخش مسکن و ساختمان به‌ویژه پس از یک دوره منفی، نشان‌دهنده بهبود وضعیت اقتصادی و موفقیت‌های طرح‌های دولتی است همچنین افزایش زمین‌های تخصیص‌یافته برای ساخت مسکن و رشد قابل توجه در صدور پروانه‌های بافت فرسوده نشان‌دهنده پیشرفت‌های قابل توجه در حوزه مسکن است.
تسهیلات مسکن به عنوان ابزار کلیدی برای حمایت از خانوارهای کم‌درآمد و ورود آن‌ها به بازار مسکن مهم است. عدم همکاری بانک‌ها و کمبود تسهیلات تخصیص‌یافته به طرح نهضت ملی مسکن از مشکلات عمده است که می‌تواند روند ساخت و تحویل واحدها را کند کند. این مسئله نیازمند توجه و حل سریع برای تحقق اهداف برنامه است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12431

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها