امروز: شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| رشد صادرات غیرنفتی: نشانه‌ای از تنوع در اقتصاد

در شش ماهه نخست سال جاری، صادرات غیرنفتی ایران به ۷ میلیون تن رسید و ۳.۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته را تجربه کرد. ارزش این صادرات به ۲۱.۹ میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده رشد ۷.۲ درصدی در وزن و ۱۰ درصدی در ارزش است.
رشد صادرات غیرنفتی: نشانه‌ای از تنوع در اقتصاد

در شش ماهه سال جاری، صادرات غیرنفتی ایران به وزن ۷ میلیون تن با ۳.۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته رسیده است. در پنج ماهه نخست سال، صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به ۶.۵ میلیون تن به ارزش ۲۱.۹ میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده رشد ۷.۲ درصدی در وزن و ۱۰ درصدی در ارزش دلاری است. مجموع صادرات کشور در این مدت به ۴۹.۶ میلیارد دلار رسید.واردات کالا در شش ماهه سال جاری به ۳۲.۶ میلیارد دلار، شامل ۲.۵ میلیارد دلار شمش طلا، رسید که نسبت به ۲۶.۳ میلیارد دلار در پنج ماهه ابتدایی سال افزایش داشته است. تراز تجاری کشور بدون احتساب نفت و خدمات فنی، ۶.۸ میلیارد دلار منفی و با احتساب آنها ۱۷ میلیارد دلار مثبت بود.در این مدت، ۲۸.۱ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۱۱.۳ میلیارد دلار صادر شد که از نظر وزن ۵ درصد و از نظر ارزش ۷ درصد افزایش داشته است. بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی شامل چین (۷.۲ میلیارد دلار)، عراق (۵.۲ میلیارد دلار) و امارات (۳.۴ میلیارد دلار) بودند. همچنین، چین، امارات و ترکیه به عنوان بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران در نیمه اول سال شناخته شدند.

اهمیت

افزایش صادرات غیرنفتی، نشان‌دهنده تلاش‌های ایران برای تنوع‌بخشی به منابع درآمدی کشور و کاهش وابستگی به نفت است. مشخص کردن بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی ایران (چین، عراق، امارات) می‌تواند به شناسایی بازارهای هدف و بهبود استراتژی‌های صادراتی کمک کند.همچنین افزایش صادرات محصولات پتروشیمی به دلیل ارزش بالای این محصولات در بازارهای جهانی و نیاز کشورها به مواد اولیه صنعتی، می‌تواند نقش بسزایی در رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی ایفا کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=13000

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها