امروز: چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| رشد درآمدهای مالیاتی: منبع پایدار دولت

در سال ۱۴۰۲ نیز درآمدهای مالیاتی به بیش از ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان رسید که نسبت به سال قبل ۷۱ درصد رشد و نسبت به بودجه مصوب تحقق ۱۰۸ درصدی را نشان می‌دهد.
رشد درآمدهای مالیاتی: منبع پایدار دولت

در سال ۱۴۰۱، درآمدهای مالیاتی به ۴۷۲ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سال قبل ۵۴ درصد افزایش داشت و ۱۰۴ درصد رقم مصوب قانون بودجه را محقق کرد. در سال ۱۴۰۲ نیز درآمدهای مالیاتی به بیش از ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان رسید که نسبت به سال قبل ۷۱ درصد رشد و نسبت به بودجه مصوب تحقق ۱۰۸ درصدی را نشان می‌دهد. اخذ مالیات از واحدهای مسکونی گران‌قیمت و دارندگان خودروهای لوکس نیز مورد تأکید مسئولان بوده و در بودجه ۱۴۰۳ هم ذکر شده است. دریافت مالیات از خودروهای لوکس از سال ۱۴۰۰ آغاز شد و خودروهایی که ارزش آن‌ها بیش از سقف تعیین شده است، مکلف به پرداخت مالیات هستند. طبق قانون بودجه ۱۴۰۳، خودروهای لوکسی که ارزش آن‌ها بیشتر از ۳.۵ میلیارد تومان است، مشمول یک درصد مالیات می‌شوند. جهانگیر رحیمی، مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی، اعلام کرد که برای خودروهای مشمول مالیات سال ۱۴۰۰، ۲ هزار میلیارد تومان مالیات مطالبه شد که بیش از ۵۰ درصد آن وصول شده است. در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، پیش‌بینی مالیات خودروهای لوکس به ترتیب ۷ هزار میلیارد تومان و ۶.۵ هزار میلیارد تومان بود که بخشی از آن وصول شده و مابقی در حال دریافت است. رحیمی بیان کرد که برای ۱۸۸ هزار واحد مسکونی گران‌قیمت، ۶ هزار میلیارد تومان مالیات تعیین شده و تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان آن وصول شده است.

تحلیل

افزایش درآمدهای مالیاتی به دولت کمک می‌کند تا منابع مالی پایدار و قابل اعتمادی برای تأمین هزینه‌های خود داشته باشد. با افزایش درآمدهای مالیاتی، دولت می‌تواند وابستگی خود به درآمدهای نفتی را کاهش دهد و از تأثیر نوسانات قیمت نفت بر بودجه کشور جلوگیری کند. اخذ مالیات از خودروها و واحدهای مسکونی لوکس به تحقق عدالت مالیاتی کمک می‌کند، زیرا از اقشار با درآمد بالا مالیات بیشتری دریافت می‌شود. با افزایش درآمدهای مالیاتی و بهبود سیستم مالیاتی، دولت می‌تواند به پایداری مالی بلندمدت دست یابد و برنامه‌های توسعه‌ای خود را بهتر اجرا کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12501

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها