امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| رشد تجارت خارجی ایران در آغاز دولت چهاردهم

در آغاز فعالیت دولت چهاردهم، تجارت خارجی ایران به ۳۶ میلیارد دلار در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۳ رسیده است، که نشان‌دهنده رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته و دولت‌های قبلی است.
رشد تجارت خارجی ایران در آغاز دولت چهاردهم

در آغاز فعالیت دولت چهاردهم، تجارت خارجی ایران به ۳۶ میلیارد دلار در چهار ماه نخست سال ۱۴۰۳ رسیده است، که نشان‌دهنده رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته و دولت‌های قبلی است. دولت رئیسی با تمرکز بر احیای روابط بین‌المللی و باز کردن مسیرهای صادراتی، موفق به افزایش صادرات و واردات مواد اولیه شد. در سه ماه نخست سال جاری، میزان صادرات غیرنفتی ایران با ۱۳.۵ میلیارد دلار، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۷.۶ درصدی داشته است. از سوی دیگر، دولت روحانی با مشکلات جدی در صادرات و واردات روبه‌رو بود و باعث از دست دادن بازارهای بین‌المللی شد. در مقابل، دولت رئیسی موفق شد روابط تجاری ایران را با کشورهای مختلف بهبود بخشد و بازارهای جدیدی برای کالاهای ایرانی پیدا کند. در این میان، چین، عراق، و امارات متحده عربی به عنوان عمده‌ترین مقاصد صادراتی ایران در چهار ماه نخست سال جاری شناخته شده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که میزان صادرات و واردات غیرنفتی ایران به ترتیب به ۱۷.۵ میلیارد دلار و ۱۸.۵ میلیارد دلار رسید. همچنین، میزان صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ به ۴۹ میلیارد دلار افزایش یافته است، که نشان‌دهنده رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ است. در این میان، حجم تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه نیز افزایش یافته و به بیش از ۶۱ میلیارد دلار رسیده است. همچنین، واردات شمش طلا در چهار ماه نخست سال جاری به ۱۲ تن و ۲۶۰ کیلوگرم رسید که چهار برابر میزان واردات سال گذشته است. واردات تلفن همراه در همین مدت کاهش یافته و به ۲ میلیون و ۸۵۷ هزار دستگاه رسید.

تحلیل

موفقیت‌های دولت سیزدهم در احیای روابط تجاری و باز کردن بازارها برای کالاهای ایرانی، دستاوردهای قابل توجهی به حساب می‌آید. این امر به دولت پزشکیان امکان می‌دهد تا از فرصت‌های موجود بهره‌برداری کرده و توسعه اقتصادی را ادامه دهد. افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش واردات، بهبود وضعیت اقتصادی کشور را نشان می‌دهد. همچنین، افزایش واردات شمش طلا و کاهش واردات تلفن همراه نشان‌دهنده تغییرات در الگوهای تجاری کشور است. بهبود فرآیندهای گمرکی و افزایش تعداد آزمایشگاه‌های همکار، به تسهیل و سرعت‌بخشی به امور تجاری کمک کرده است. این امر به بهبود وضعیت صادرات و واردات و کاهش زمان تعیین ماهیت کالاها منجر شده است.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12462

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها