امروز: سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| رشد اشتغال و کاهش بیکاری زنان تحصیل‌کرده

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیکاری زنان تحصیل‌کرده در تابستان امسال نسبت به سال گذشته 1.2 درصد کاهش یافته و اشتغال آن‌ها 1.4 درصد رشد داشته است.
رشد اشتغال و کاهش بیکاری زنان تحصیل‌کرده

بررسی بازار کار در تابستان امسال نشان می‌دهد که بیکاری زنان تحصیل‌کرده نسبت به سال گذشته ۱.۲ درصد کاهش و سهم اشتغال آن‌ها ۱.۴ درصد رشد داشته است. تعداد زنان فارغ‌التحصیل به حدود دو میلیون نفر رسیده و بخشی از آن‌ها از جمعیت بیکاران خارج شده‌اند. کاهش بیکاری زنان نسبت به مردان بیشتر بوده؛ در حالی که بیکاری مردان تحصیل‌کرده تنها ۰.۱ درصد کاهش یافته است.سهم بیکاران تحصیل‌کرده از کل بیکاران کشور ۴۲.۸ درصد است که نسبت به سال قبل ۱.۱ درصد کاهش یافته است. از این میان، زنان ۶۶.۳ درصد از بیکاران تحصیل‌کرده را تشکیل می‌دهند، در حالی که این سهم برای مردان ۳۰.۵ درصد است. روند بیکاری در مناطق شهری و روستایی نیز نزولی بوده است؛ بیکاری در شهرها ۰.۴ درصد و در روستاها ۰.۱ درصد کاهش یافته است. همچنین، سهم اشتغال ناقص زنان ۰.۱ درصد کاهش داشته است.در بخش‌های اقتصادی، خدمات با ۵۲.۱ درصد بیشترین سهم اشتغال را داشته و اشتغال زنان در این بخش به ۶۲.۲ درصد رسیده است. این افزایش به دلیل رشد تحصیلات، توانمندی و مهارت‌های زنان بوده که منجر به کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغال آن‌ها شده است.

اهمیت

کاهش ۱.۲ درصدی نرخ بیکاری زنان تحصیل‌کرده نشان‌دهنده بهبود شرایط اشتغال برای نیمی از نیروی کار کشور است. این گروه به دلیل تحصیلات بالا، می‌توانند نقش مؤثری در افزایش بهره‌وری و نوآوری در بازار کار داشته باشند. با افزایش اشتغال در بخش خدمات، به ویژه برای زنان، این بخش به عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصادی ایران، نقش کلیدی در رشد اشتغال ایفا می‌کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=13040

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها