امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| رشد اشتغال در بهار ۱۴۰۳

در بهار امسال، تعداد شاغلان کشور به بالای 24.7 میلیون نفر رسید که این رقم بالاترین تعداد در فصل‌های بهاری از سال 1384 است. با نرخ مشارکت بیش از 41 درصد و کاهش نرخ بیکاری به 7.7 درصد، فضای اشتغال کشور پس از همه‌گیری کرونا بهبود چشمگیری یافته است.
رکورد جدید در اشتغال بهاری

در بهار امسال، اشتغال کشور به بالای ۲۴.۷ میلیون نفر رسید، که این رقم ۲۰۰ هزار نفر بیشتر از تعداد شاغلان در بهار ۱۳۹۸ و پیش از همه‌گیری کرونا است. این افزایش با نرخ مشارکت بیش از ۴۱ درصد، بهبود فضای اشتغال را نشان می‌دهد. طبق گزارش مرکز آمار، در بهار ۱۴۰۳ تعداد شاغلان به ۲۴.۷۴۵ میلیون نفر رسید که بالاترین رقم در فصل‌های بهاری از سال ۱۳۸۴ است. همه‌گیری کرونا در زمستان ۱۳۹۸به کاهش شدید فرصت‌های شغلی به خصوص در حوزه خدمات منجر شد. اما با واکسیناسیون گسترده و کاهش شیوع کرونا، اشتغالزایی بهبود یافت و در بهار ۱۴۰۳ رکورد ۲۴.۵ میلیون نفر در بهار ۱۳۹۸ را شکست. در بهار امسال، ۲۶.۸۲ میلیون نفر جمعیت فعال کشور را تشکیل می‌دادند که از این تعداد، ۲.۰۷۴ میلیون نفر بیکار بودند. نرخ بیکاری ۷.۷ درصد و نرخ اشتغال ۳۸ درصد بود. در بهار ۱۴۰۳ نسبت به بهار ۱۴۰۲، تعداد بیکاران ۴.۱ درصد کاهش یافت. نرخ بیکاری نسبت به بهار ۱۴۰۱ با ۱۳.۵ درصد و نسبت به بهار ۱۴۰۰ با ۹.۴ درصد کاهش مواجه بود.

اهمیت

کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، نشانه‌های مثبتی از ثبات و بهبود اقتصاد کشور هستند که می‌توانند اعتماد سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را جلب کنند. با کاهش بیکاری و افزایش اشتغال، درآمد خانوارها افزایش می‌یابد که به بهبود کیفیت زندگی و کاهش فقر منجر می‌شود. نتایج مثبت در حوزه اشتغال می‌تواند تأییدی بر اثربخشی سیاست‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی دولت سیزدهم باشد و انگیزه‌ای برای ادامه و تقویت این سیاست‌ها توسط دولت چهاردهم فراهم کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12596

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها