امروز: سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| راهکار کاهش ناترازی بنزین: تبدیل متانول به بنزین

با افزایش بی‌سابقه مصرف بنزین در ایران که به روزانه بیش از 150 میلیون لیتر رسیده و تولید روزانه ثابت مانده، نیاز به واردات بنزین به شدت افزایش یافته است. یکی از راهکارهای پیشنهادی برای کاهش این ناترازی، تبدیل متانول به بنزین است که می‌تواند هزینه واردات را تا یک‌سوم کاهش دهد.
راهکار کاهش ناترازی بنزین: تبدیل متانول به بنزین

در سال جاری، مصرف بنزین در ایران به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و مصرف روزانه آن گاهی از ۱۵۰ میلیون لیتر نیز فراتر رفته است، در حالی که تولید روزانه در حدود ۱۱۲ میلیون لیتر ثابت مانده است. این وضعیت موجب افزایش نیاز به واردات بنزین شده و تخمین زده می‌شود که ایران در سال جاری حدود ۶ میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه کند.یکی از راه‌حل‌های مطرح شده برای جبران این کمبود، تبدیل متانول به بنزین است. این فرایند هزینه واردات بنزین را تا یک‌سوم کاهش می‌دهد. چندین شرکت متقاضی ساخت واحدهای تبدیل متانول به بنزین هستند و دولت تخفیفاتی برای خوراک این واحدها در نظر گرفته است. در حال حاضر ۵ واحد در این زمینه فعال هستند و احتمال گسترش تا ۱۰ واحد نیز وجود دارد.همچنین، تبدیل متانول به بنزین از ارزان‌فروشی متانول جلوگیری کرده و به تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر کمک می‌کند. این راهکار می‌تواند به کاهش ناترازی بنزین و کاهش وابستگی به واردات کمک شایانی کند.

اهمیت

افزایش مصرف بنزین و کمبود تولید داخلی منجر به هزینه‌های سنگین واردات و خروج ارز از کشور شده است. واردات بنزین به‌ویژه در شرایط تحریمی و کمبود منابع ارزی فشار زیادی بر اقتصاد ایران وارد می‌کند. راهکار مطرح‌شده، یعنی تبدیل متانول به بنزین، از نظر اقتصادی می‌تواند تحول‌آفرین باشد. با این اقدام، ایران می‌تواند نیاز به واردات بنزین را کاهش داده و از سوی دیگر از خام‌فروشی متانول جلوگیری کند. این طرح علاوه بر صرفه‌جویی ارزی، به افزایش ارزش افزوده داخلی و ایجاد فرصت‌های شغلی نیز کمک خواهد کرد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=13018

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها