امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| جهش تولید و صادرات نفت ایران

تولید نفت ایران با جهشی به 3.271 میلیون بشکه در روز رسیده و صادرات نیز با وجود تحریم‌ها به بیش از 2 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. این موفقیت ناشی از دیپلماسی انرژی و تنوع‌بخشی به بازارهای صادراتی است، که به ایران امکان دور زدن تحریم‌ها و تقویت درآمدهای ارزی را داده است.
جهش تولید و صادرات نفت ایران

تولید نفت ایران به تازگی با افزایشی ۲۰ هزار بشکهای به ۳.۲۷۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که تولید نفت ایران در سالهای اخیر روند صعودی داشته؛ بهطوری که از ۲.۲۹ میلیون بشکه در سال ۱۳۹۸ به ۳.۳۲ میلیون بشکه در سال ۱۴۰۲ رسیده است .پیشبینی میشود این رشد با اجرای طرح افزایش ۲۵۰ هزار بشکهای تولید نفت ادامه یابد.در بخش صادرات، با وجود تحریمها، ایران توانسته صادرات نفت خود را به بیش از ۲ میلیون بشکه در روز برساند که چهار برابر میزان صادرات در زمان شروع تحریمهای سال ۲۰۱۹ است. این افزایش عمدتاً به دلیل دیپلماسی انرژی و تنوعبخشی به بازارهای صادراتی است. ایران اکنون نفت خود را به ۲۵ کشور صادر میکند که عمان و بنگلادش از جدیدترین مشتریان آن هستند. همچنین، صادرات نفت به چین رکورد ۱.۷۵ میلیون بشکه در روز را در ماه گذشته میلادی ثبت کرد که ۲.۵ برابر زمان قبل از تحریمهاست. ایران سهم خود از واردات نفت دریایی چین را به ۱۴.۱ درصد رسانده است، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰ تنها ۳.۳ درصد بود.این افزایش تولید و صادرات به لطف تنوعبخشی به مقاصد صادراتی نفت ایران و فروش به پالایشگاههای آسیایی و برخی کشورهای اروپایی، حتی از طریق واسطهها، محقق شده است. این اقدامات بخشی از تلاشهای دولت سیزدهم برای کاهش اثرات تحریمها و حفظ سهم ایران در بازارهای جهانی است.

اهمیت

نفت یکی از اصلیترین منابع درآمدی کشور است. با توجه به تحریمهای گستردهای که صادرات نفت ایران را محدود کرده بود، موفقیت در افزایش تولید و صادرات به بیش از ۲ میلیون بشکه در روز نشاندهنده توانایی ایران در دور زدن تحریمها و حفظ نقش خود در بازارهای جهانی است. این امر تأثیر مستقیم بر درآمدهای ارزی کشور دارد و میتواند به بهبود شرایط اقتصادی، افزایش منابع مالی دولت و اجرای پروژههای توسعهای کمک کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12872

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها