امروز: پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| تمرکز بر افزایش تعاملات تجاری با کشورهای همسایه

با روی کار آمدن دولت سیزدهم به رهبری شهید رئیسی، تمرکز ویژه‌ای بر افزایش تعاملات تجاری با کشورهای همسایه قرار گرفت. این سیاست‌ها منجر به افزایش قابل توجه تجارت ایران با این کشورها شد.
تمرکز بر افزایش تعاملات تجاری با کشورهای همسایه

در سال‌های اخیر، دولت‌های قبلی غفلت‌هایی در حضور فعال‌تر ایران در بازار کشورهای همسایه داشته‌اند که به نفع رقبای ایران مانند ترکیه و چین بوده است. این غفلت‌ها باعث شد تا این کشورها سهم بیشتری از بازار همسایگان را به دست آورند و ایران نتواند از مزایای تجارت خارجی بهره‌برداری کند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم به رهبری شهید رئیسی، تمرکز ویژه‌ای بر افزایش تعاملات تجاری با کشورهای همسایه قرار گرفت. این سیاست‌ها منجر به افزایش قابل توجه تجارت ایران با این کشورها شد، به‌طوری که حجم تجارت از ۳۶.۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ به ۶۰.۷ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید. در چهار ماه ابتدایی سال جاری نیز، تجارت با رشد ۶ درصدی مواجه شد و به ۱۹.۸۲ میلیارد دلار رسید. دولت سیزدهم با برگزاری وبینارها، همایش‌ها و جلسات متعدد، و فعال‌سازی اتاق‌های بازرگانی و فدراسیون‌های صادرکنندگان و واردکنندگان، تراز تجاری مثبت را تقویت کرد. عضویت ایران در پیمان‌های منطقه‌ای مانند سازمان همکاری شانگهای و بریکس و نهایی شدن توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا، به رشد تجارت ایران کمک کرد.

تحلیل

غفلت در برنامه‌ریزی‌های تجاری می‌تواند به نفع رقبای بین‌المللی تمام شود. بنابراین، اهمیت استراتژی‌های فعال و پیشگیرانه برای حفظ و گسترش بازارها روشن می‌شود. دستاوردهای دولت سیزدهم در افزایش تجارت با کشورهای همسایه و رشد تراز تجاری مثبت، نشان‌دهنده اثربخشی سیاست‌های جدید و توجه به گسترش تعاملات تجاری است. تأکید بر فرصت‌های ایجاد شده از طریق عضویت در بریکس و پیمان‌های دیگر، اهمیت بهره‌برداری از این فرصت‌ها و ارتقای زیرساخت‌های تجاری برای افزایش صادرات و بهبود وضعیت اقتصادی کشور را نشان می‌دهد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12487

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها