امروز: چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| تثبیت بازار مرغ و مزیت صادراتی آن

افزایش جوجه‌ریزی از سال گذشته باعث دو برابر شدن جمعیت جوجه مادر شده است. با وجود کاهش احتمالی جوجه‌ریزی در مردادماه، کمبودی در عرضه مرغ نخواهد بود.نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی، اعلام کرد که از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۵ هزار تن مرغ به بازارهای هدف صادر شده است.
تثبیت بازار مرغ و مزیت صادراتی آن

تداوم افزایش جوجه‌ریزی از سال گذشته باعث افزایش بیش از دو برابری جمعیت جوجه مادر در کشور شده است، به طوری که تا دی ماه سال قبل جوجه‌ریزی به ۱۵۱ میلیون قطعه رسید. هرچند پیش‌بینی می‌شود که این تعداد در مردادماه به کمتر از ۱۵۰ میلیون قطعه برسد، کمبودی در عرضه مرغ وجود نخواهد داشت. میزان جوجه‌ریزی ماهانه بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه، معادل ۲۵۰ هزار تن گوشت مرغ مورد نیاز کشور است که تولید ۱۵۰ میلیون قطعه‌ای منجر به مازاد تولید برای تأمین ذخایر استراتژیک و صادرات می‌شود. محمدرضا صدیق‌پور، مدیرعامل اتحادیه جوجه یک روزه، اشاره کرد که سال گذشته مشکلاتی در تولید جوجه یک روزه به ویژه در بخش جوجه مادر وجود داشت که با بازسازی، تولید به یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه رسیده است. همچنین حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تخم مرغ نطفه‌دار از کشورهای مختلف وارد شده است. از مزیت‌های صادرات مرغ این است که گوشت مرغ تولید داخل نسبت به دیگر کشورهای همسایه ارزانتر است و اگر استانداردها فراهم شود، امکان صادرات سالانه ۱۰ درصد تولید وجود دارد. سیدصدرالدین عظیمی، نایب رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی، اعلام کرد که از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۵ هزار تن مرغ به بازارهای هدف صادر شده است. میزان واردات نهاده‌های دامی تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته به لحاظ وزنی ۳۹ درصد و به لحاظ ارزی ۱۸ درصد افزایش داشته است. تأمین سویا نیز مشکلاتی برای تولیدکنندگان به همراه داشت که امروز به وفور وارد و تأمین شده است.

تحلیل

گوشت مرغ یکی از اصلی‌ترین منابع پروتئینی در سبد غذایی خانوارهای ایرانی است و تأمین پایدار آن می‌تواند به تثبیت قیمت‌ها و جلوگیری از نوسانات بازار کمک کند. مزیت صادرات گوشت مرغ به دلیل قیمت‌های رقابتی می‌تواند منبع درآمد ارزی مهمی برای کشور باشد. افزایش صادرات می‌تواند به تعادل بازار داخلی کمک کرده و از مازاد تولید جلوگیری کند. همچنین، ایجاد بازارهای جدید در کشورهای همسایه و سایر کشورها می‌تواند فرصت‌های اقتصادی جدیدی برای تولیدکنندگان فراهم آورد. تلاش‌های شرکت پشتیبانی امور دام برای افزایش واردات نهاده‌ها و تأمین به موقع آنها نقش مهمی در حمایت از تولیدکنندگان و تثبیت قیمت‌ها دارد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12578

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها