امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| بررسی سهم اشتغال زنان و مردان تحصیلکرده در کشور

آمارهای نیروی کار ایران نشان می‌دهد که زنان تحصیلکرده با سهم 48.1 درصدی، بیش از مردان در بازار کار حضور دارند. رشته‌های بهداشت و مهندسی بالاترین نرخ اشتغال زنان را به خود اختصاص داده‌اند، در حالی که استان‌های شمالی کشور بیشترین نرخ اشتغال زنان را ثبت کرده‌اند. این داده‌ها می‌تواند به سیاست‌گذاران در تدوین برنامه‌های آموزشی و استخدامی کارآمدتر کمک کند.
بررسی سهم اشتغال زنان و مردان تحصیلکرده در کشور

آمارهای نیروی کار مرکز آمار ایران در بهار امسال نشان می‌دهد که ۲۷.۶ درصد از کل شاغلان بالای ۱۵ سال، فارغ‌التحصیل آموزش عالی هستند. سهم زنان تحصیلکرده از این جمعیت ۴۸.۱ درصد است که بیشتر از مردان (۲۳.۷ درصد) بوده و رشد ۲.۴ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. در مقابل، سهم مردان تحصیلکرده ۰.۸ درصد افزایش داشته است. به طور کلی، زنان تحصیلکرده دو برابر مردان در بازار کار حضور دارند. بیشترین نرخ مشارکت زنان تحصیلکرده در رشته بهداشت با ۵۰ درصد است و پس از آن رشته‌های مهندسی (۳۸.۴ درصد)، خدمات (۳۶.۷ درصد) و علوم اجتماعی (۳۵.۱ درصد) قرار دارند. در مقابل، کمترین نرخ مشارکت زنان در رشته‌های هنر و علوم انسانی با ۲۹.۷ درصد ثبت شده است. مردان تحصیلکرده بیشترین حضور را در رشته‌های کشاورزی و جنگلداری با ۷۷.۶ درصد دارند. از نظر جغرافیایی، استان‌های شمالی ایران یعنی گیلان، مازندران و اردبیل، بالاترین نرخ اشتغال زنان را به ترتیب با ۸۴ درصد، ۸۲ درصد و ۸۲ درصد دارا هستند. همچنین زنان در استان‌های البرز، زنجان، کرمان و اصفهان در بخش خصوصی بین ۸۰ تا ۸۱ درصد اشتغال دارند، در حالی که در استان‌های خراسان جنوبی، سمنان و ایلام این نرخ به ۴۴ تا ۵۸ درصد کاهش می‌یابد. در تهران، ۷۷.۵ درصد از اشتغال زنان در بخش خصوصی و ۲۲.۵ درصد در بخش دولتی ثبت شده است.

اهمیت

این تحلیل مشخص می‌کند که زنان تحصیلکرده در رشته‌های بهداشت و مهندسی بالاترین نرخ مشارکت را دارند، در حالی که در رشته‌های هنر و علوم انسانی کمترین حضور را دارند. این اطلاعات می‌تواند به سیاست‌گذاران کمک کند تا نیازهای بازار کار را بهتر شناسایی کرده و سیاست‌های آموزشی و استخدامی را بهبود بخشند.همچنین آمارهای اشتغال زنان در استان‌های مختلف، به ویژه استان‌های شمالی، اطلاعات مفیدی درباره توزیع جغرافیایی نیروی کار ارائه می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند به توزیع منابع و برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای کمک کند تا نابرابری‌های موجود کاهش یابد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12863

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها