امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| اهمیت نوسازی بافت‌های فرسوده در تأمین مسکن پایدار

نوسازی در دهه 80 با سرعت بیشتری پیش رفت، اما در دهه 90 کاهش یافت. در دولت سیزدهم، 300 هزار پروانه نوسازی صادر و 100 هزار واحد نوسازی شده است. در نوسازی نیاز به زمین جدید نیست و هزینه‌ها کاهش می‌یابد.
اهمیت نوسازی بافت‌های فرسوده در تأمین مسکن پایدار

با اجرای برنامه نهضت ملی مسکن، تاکنون ۲.۷ میلیون واحد مسکونی ساخته شده یا در حال ساخت است. این واحدها شامل مسکن شهری، روستایی، انبوه‌سازی، نوسازی بافت فرسوده و غیره می‌شود. نوسازی ۶۰۰ هزار واحد در این برنامه پیش‌بینی شده که به دلیل آماده بودن زیرساخت‌ها، ۷۵ درصد تحقق یافته است. این روش کم‌هزینه‌تر و زمان‌بر کمتر است. نوسازی در دهه ۸۰ با سرعت بیشتری پیش رفت، اما در دهه ۹۰ کاهش یافت. در دولت سیزدهم، ۳۰۰ هزار پروانه نوسازی صادر و ۱۰۰ هزار واحد نوسازی شده است. در نوسازی نیاز به زمین جدید نیست و هزینه‌ها کاهش می‌یابد. برای نوسازی تسهیلاتی معادل نهضت ملی مسکن (۵۵۰ میلیون تومان وام ساخت) و تسهیلات با نرخ سود صفر در نظر گرفته شده است. نوسازی هر پلاک ظرفیت تولید ۳ تا ۴ واحد مسکونی جدید را دارد و با توجه به وجود ۲.۵ میلیون واحد فرسوده، نوسازی ظرفیت تولید حداقل ۴.۵ میلیون مسکن جدید را داراست. صدور پروانه ساخت با تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی و کاهش زمان صدور به حداقل یک ماه از مشوق‌های نوسازی است.

تحلیل

نوسازی بافت‌های فرسوده نقش کلیدی در تأمین مسکن پایدار و بهبود شرایط زندگی در بافت‌های شهری دارد. با توجه به ظرفیت بالای تولید مسکن از نوسازی بافت‌های فرسوده، این روش می‌تواند به عنوان راه‌حلی مؤثر برای نیازهای مسکن در کشور مطرح شود و سمت عرضه مسکن را بهبود دهد همچنین کاهش هزینه‌های ساخت و زمان اجرای پروژه‌ها از طریق نوسازی، به صرفه‌جویی در منابع مالی و بهبود کارایی اقتصادی کمک می‌کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12550

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها