اهمیت اقتصادی خاویار در درآمدزایی و ارزآوری
خاویار به عنوان یک غذای لوکس و با ارزش شناخته میشود و دریای خزر بزرگترین منبع ماهیان خاویاری در جهان است. در سال گذشته، ایران 21.612 تن خاویار تولید کرد که نسبت به سال 1401 که تولید 18.460 تن بود، 17 درصد افزایش داشت. همچنین، 4.766 تن گوشت ماهیان خاویاری تولید شد که نسبت به سال 1401، اندکی افزایش یافته است. صادرات خاویار از طریق گمرک و مسافران انجام میشود. در سال گذشته، 4.780 کیلو خاویار به 38 کشور صادر شد که نشاندهنده رشد 36 درصدی نسبت به سال قبل است. برند بلوگا مشهورترین نوع خاویار ایرانی در جهان است و ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آن است. صادرات خاویار تحت نظارت سازمان سایتس انجام میشود و ارزش صادراتی خاویار از گمرک 3.2 میلیون دلار و از طریق مسافران 4.8 میلیون دلار برآورد شده است. مصرف خاویار در داخل کشور نیز قابل توجه است و به عنوان یک ماده غذایی و درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان توصیه میشود.ایران در تولید گوشت ماهیان خاویاری رتبه سوم یا چهارم جهان را دارد و انتظار میرود به زودی بعد از چین به رتبه دوم برسد. همچنین، ایران رتبه اول صادرات خاویار بلوگا را دارد که به عنوان بهترین و ارزشمندترین خاویار جهان شناخته میشود.
اهمیت
افزایش 17 درصدی تولید خاویار و رشد 36 درصدی صادرات آن نشاندهنده پتانسیل بالای این صنعت برای ارزآوری است. صادرات خاویار به 38 کشور دنیا و ایجاد ارزش دلاری قابل توجه از این صادرات، به ویژه در شرایط تحریمهای اقتصادی، یک منبع درآمد پایدار برای ایران محسوب میشود.از سوی دیگر، توسعه مزارع پرورش ماهیان خاویاری در 22 استان کشور، ظرفیت تولید گوشت و خاویار را به میزان چشمگیری افزایش داده و جایگاه ایران را در رتبهبندی جهانی ارتقاء داده است. این امر نه تنها باعث تقویت اقتصاد محلی در این استانها شده، بلکه از نظر اشتغالزایی و توسعه صنایع جانبی نیز اهمیت دارد.