امروز: چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| افزایش عرضه سیمان و تثبیت بازار

ایران با دستیابی به خودکفایی کامل در تولید سیمان و برنامه‌ریزی برای توسعه نیروگاه‌های کوچک و بزرگ، در حال مقابله با بحران‌های انرژی و افزایش تولید این محصول است.
افزایش عرضه سیمان و تثبیت بازار

ایران به خودکفایی کامل در تولید سیمان دست یافته و برای حفظ این وضعیت و مقابله با بحران‌های ناشی از کمبود انرژی در تابستان، در حال توسعه نیروگاه‌های کوچک و بزرگ برای تأمین برق مورد نیاز صنعت سیمان است. با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، افزایش ۲۰ درصدی عرضه سیمان در هفته جاری پیش‌بینی شده است که موجب تثبیت بازار و رفع مشکلات تأمین تا پایان تابستان خواهد شد. ایران با مصرف حدود ۶۰ میلیون تن سیمان در سال و ظرفیت تولید ۹۰ میلیون تن، به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سیمان در جهان تبدیل شده است. در سال‌های اخیر، ظرفیت تولید سیمان به ۹۰ میلیون تن در سال رسیده و با بهره‌برداری از ۱۳ پروژه نیمه‌تمام، ظرفیت تولید به حدود ۹۸ میلیون تن افزایش خواهد یافت. ایران در حال حاضر رتبه ششم جهانی در تولید سیمان را دارد و سیمان تولیدی خود را به ۲۵ کشور از جمله عراق، افغانستان، کویت، پاکستان و سوریه صادر می‌کند. در سال گذشته، حدود ۱۴ میلیون تن سیمان صادر شده و در سال ۱۴۰۱ این مقدار به ۱۳ میلیون تن رسید. کارشناسان بر این باورند که با توجه به نیازهای بازسازی در کشورهای همسایه و پتانسیل‌های موجود، امکان صادرات بیش از ۱۶ میلیون تن سیمان به کشورهای مختلف، از جمله کشورهای آفریقایی، وجود دارد.

تحلیل

صنعت سیمان به عنوان یکی از صنایع پایه‌ای در ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی، نقش کلیدی در اقتصاد کشور دارد. خودکفایی در این حوزه به کاهش وابستگی به واردات و افزایش ظرفیت تولید منجر شده و باعث تقویت موقعیت ایران در بازار جهانی می‌شود. تثبیت بازار سیمان و جلوگیری از نوسانات قیمت می‌تواند به حفظ قدرت خرید مصرف‌کنندگان و کاهش فشار بر صنایع وابسته کمک کند و از لحاظ استراتژیک هم توانایی ایران در تأمین نیازهای داخلی و صادرات به کشورهای مختلف به تقویت موقعیت کشور در بازارهای جهانی و افزایش نفوذ اقتصادی منجر می‌شود. این موضوع می‌تواند به افزایش قدرت چانه‌زنی ایران در عرصه بین‌المللی کمک کند.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12588

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها