امروز: سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳

گزیده تحلیل| اتصال خراسان جنوبی به خط لوله گاز جنوب شرق

دولت سیزدهم برای مقابله با افت شدید فشار گاز در استان‌های خراسان جنوبی و رضوی، پروژه‌ای استراتژیک را برای اتصال این استان‌ها به خط لوله شرق و جنوب شرق کشور آغاز کرد. این طرح که به افزایش 10 میلیون مترمکعبی ظرفیت گاز خراسان جنوبی منجر شده، رکوردی در سرعت و کیفیت اجرا محسوب می‌شود.
اتصال خراسان جنوبی به خط لوله گاز جنوب شرق

دولت سیزدهم به دلیل افت شدید فشار گاز در استان خراسان جنوبی و بخش‌هایی از خراسان رضوی، تصمیم گرفت که این استان‌ها را به انتهای خط لوله شرق کشور و همچنین به خط انتقال گاز جنوب شرق کشور متصل کند. پروژه مذکور از انتهای خط انتقال گاز زاهدان- دوراهی دشتک آغاز می‌شود و پس از عبور از نهبندان، در فاز بعدی به شهرستان سربیشه در خراسان جنوبی می‌رسد.این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های استراتژیک شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به شمار می‌رود و از لحاظ زمان و کیفیت اجرا، یک رکورد محسوب می‌شود. فاز اول این طرح به طول ۱۷۶ کیلومتر افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است و قرار است فاز دوم آن نیز به طول ۱۲۴ کیلومتر در سال آینده به بهره‌برداری برسد. با اتصال خراسان جنوبی به این خط لوله، ظرفیت گاز این استان به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.این خط لوله با قطر ۳۶ اینچ و با هدف تکمیل رینگ شرقی گاز کشور و کاهش ناترازی و پایداری جریان انرژی پاک در فصل‌های سرد سال در شبکه گاز استان خراسان طراحی و اجرا شده است. این پروژه بخشی از برنامه کلان تقویت شبکه انتقال گاز شمال و شمال شرق کشور محسوب می‌شود.مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مراسم افتتاح این خط لوله تأکید کرد که این پروژه یکی از اقدامات موفق در دوره ریاست‌جمهوری بوده است. او همچنین به دستاوردهای صنعت گاز در سه سال اخیر اشاره کرد که شامل احداث بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر خطوط انتقال پرفشار، اجرای حدود ۵۳ هزار کیلومتر شبکه روستایی و شهری، نصب ۹۹۰ هزار انشعاب و گازرسانی به ۲۴ نیروگاه و ۵۰ شهر و ۶۸۰۰ روستای کم‌برخوردار بوده است.

اهمیت

با افزایش ظرفیت گاز و کاهش ناترازی در فصل‌های سرد سال، پایداری و دسترسی به انرژی پاک در مناطق شمال و شمال شرق کشور تضمین می‌شود. این مسئله به طور مستقیم بر صنایع و خانوارهای این مناطق تأثیرگذار است و از وقوع قطعی‌های گاز و افت فشار در زمستان جلوگیری می‌کند. این پروژه به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و توزیع گاز کمک می‌کند و با افزایش کارایی در انتقال انرژی، می‌تواند بهره‌وری اقتصادی را بهبود بخشد.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12680

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها