گزارش سیاستی| اروپا و هند و اقیانوس آرام، همگرایی و واگرایی در نظم دیجیتال
با تشدید رقابت ایالات متحده و چین، اروپا و هند و اقیانوسیه باید در شنهای متحرک دیپلماسی دیجیتال و رقابت فناوری حرکت کنند این گزارش تحقیقاتی نشان میدهد که چگونه این مناطق به چالشها در زیر ساختهای حیاتی هوش مصنوعی حفاظت از نوآوری و اطلاعات نادرست سایبری پاسخ میدهند و بر اهمیت گسترش چشمانداز فراتر از تنشهای دوجانبه برای تقویت همکاریهای دیجیتال جهانی تأکید میکند.
کشورهای اروپایی و هند و اقیانوس آرام در میانه رقابت سیستماتیک فزاینده بین ایالات متحده و چین گرفتار شدهاند. رقابت فزاینده بین این دو کشور در حوزه دیجیتال در حوزههای مختلفی از جمله کنترل صادرات استانداردهای تکنولوژیکی و سیاستهای صنعتی ملی خود را نشان میدهد. بااینحال درنظرگرفتن بحث فناوری نوآوری صرفاً از دریچه رقابت ایالات متحده و چین نادیدهگرفتن رویکردها و واکنشهایی که دیگر بازیگران از جمله اتحادیه اروپا و کشورهای هند و اقیانوس آرام برای تقویت و حفاظت از اکوسیستمهای دیجیتال ملی خود دنبال میکنند نادیده گرفته میشود. این مقاله تحقیقاتی بهدوراز رقابت فناوری ایالات متحده و چین به رویکردهای اتحادیه اروپا و کشورهای هند و اقیانوس آرام میپردازد و در حوزههای منتخب نظم دیجیتال الگوهای همگرایی و واگرایی را در این فضا شناسایی میکند. یافتن رویههای مشترک و آشکارکردن شکافها در تنظیم سیاستها میتواند زمینههای کلیدی را برای همکاری بیشتر بین اتحادیه اروپا و کشورهای هند و اقیانوس آرام مشخص کند؛ بنابراین هدف این گزارش جلبتوجه به نحوه واکنش اتحادیه اروپا و کشورهای هند و اقیانوسیه است. به چهار حوزه کلیدی استراتژی مقررات و همکاری بینالمللی در نظم دیجیتال ادامه دهید حفاظت از زیر ساختهای حیاتی ملی (NCI)، مهار هوش مصنوعی، حفاظت از اکوسیستمهای نوآوری و مقابله با اطلاعات نادرست سایبری این مناطق بهصورت خاص انتخاب شدند. از نظر نشاندادن رویکرد کشورها به تابآوری ملی رقابتپذیری رفاه و امنیت برای هر یک از چهار حوزه تجزیهوتحلیل تعدادی سؤال را بهمنظور ترسیم جنبههای کلیدی رویکردهای کشورها مانند توسعه سیاست هر کشور مطرح میکند. مقامات دولتی و ذینفعان درگیر بحثهای داخلی بر سر امنیت یا رفاه ملی و مشارکت و همکاری با سایر بازیگران منطقهای و بینالمللی پس از بررسی واکنشهای اتحادیه اروپا در چهار حوزه تنظیم سیاست این گزارش به بررسی واکنشهای ۴۱ کشور سرزمینهای ماوراء بحری و نهادهای هند و اقیانوس آرام بهاستثنای چین میپردازند. برای تسهیل مقایسه کشورهای مورد تجزیهوتحلیل به چهار زیر منطقه گروهبندی میشوند.آسیای جنوب شرقی، آسیای شمال شرقی آسیای جنوبی و اقیانوسیه ارزیابی پاسخهای این کشورها بر اساس اسناد اولیه دولت،سیاست و منابع ثانویه است. این تحلیل همچنین از بینشهایی از کارگاه آموزشی سازماندهیشده توسط IISS که در بهار ۲۰۲۳ در سنگاپور برگزار شد که مقامات دولتی و کارشناسان برجسته در این زمینه را گرد هم آورد. استنباط میشود باتوجهبه چهار حوزه این گزارش واگرایی سیاستها را در راستای تنوع رشد اقتصادی کشورهای مورد بررسی و سطوح توسعه فناوری اتصال می کند. با اینوجود روندها را میتوان برای کشورهای هند و اقیانوس آرام در سطوح زیر منطقهای و منطقهای شناسایی کرد همچنین شباهتهایی با اتحادیه اروپا در چندین زمینه در نظر گرفته شده است.
دررابطهبا NCT این گزارش بر بحثهایی که در حال حاضر در سطح کوچک در حال انجام است تأکید میکند. این ها فقط شامل اقلیتی از ایالتهای هند و اقیانوس آرام میشود. از سوی دیگر اتحادیه اروپا به دلیل ضرورت، رویکردی فراملی را اتخاذ میکند و در زمینه حفاظت از زیر ساختهای حیاتی فرامرزی در میان کشورهای عضو پیشرفت کرده است. اتحادیه اروپا و کشورهای هند و اقیانوسیه میتوانند بهترین شیوهها را برای حفاظت از زیر ساختهای فرامرزی و بهمنظور افزایش انعطافپذیری و حفاظت از NCT خود مبادله کنند و اتحادیه اروپا در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری در مقررات هوش مصنوعی داشتهاند و به دنبال همکاری در این حوزه با سایر دولتها در سطح منطقهای و بینالمللی هستند و درعینحال نقش رهبری را در این زمینه نیز دنبال میکنند. تنظیم استاندارد ازآنجاییکه چندین کشور نوظهور و درحالتوسعه در هند و اقیانوسیه در تنظیم AI عقب هستند. این میتواند فرصتی را برای اتحادیه اروپا و کشورهای توسعهیافته هند و اقیانوسیه فراهم کند تا بهترین شیوهها را برای تسهیل روند تنظیم مقررات هوش مصنوعی و توسعه استراتژیهای هوش مصنوعی ملی به اشتراک بگذارند برای اطمینان از فراگیری گستردهتر در پذیرش فناوری هوش مصنوعی و ترویج رویکردهای کل جامعه به استراتژی های هوش مصنوعی، اتحادیه اروپا و کشورهای همفکر در هند و اقیانوسیه میتوانند روابط قویتری با کشورهایی ایجاد کنند که عمدتاً نگران رفاه، بهجای امنیت با نگرانیهای اخلاقی هستند. علاوه بر این درحالیکه برخی از موانع برای اجرای استراتژی هوش مصنوعی از زمینههای محلی ناشی میشوند به نظر میرسد که کشورها در سراسر مناطق مورد تجزیهوتحلیل چالشهای مشترکی مانند دسترسی نابرابر به دادهها، امنیت دادهها و دیجیتالیسازی دستگاههای دولتی ملی دارند که به نیاز به افزایش همکاری اشاره میکند. در این حوزه حفاظت از اکوسیستمهای ملی نوآوری حوزه دیگری است که اتحادیه اروپا و کشورهای هند و اقیانوس آرام شباهتها و تفاوتهایشان را دارند؛ مانند اتحادیه اروپا اکثر کشورهای هند و اقیانوس آرام در مقررات کنترل صادرات مشارکت دارند و برخی نیز تعهد خود را برای هماهنگکردن سیاستهای تجاری با استانداردهای بینالمللی یا در توافقنامههای کوچک در مورد محدودکردن صادرات اجزای تکنولوژیکی پیشرفته از سوی دیگر رویکردهای دولتهای هند و اقیانوسیه به سازوکارهای غربالگری سرمایهگذاری نسبت به مقررات فراملی اتحادیه اروپا کمتر همگن است و طیفی از بخشهای مختلف را هدف قرار میدهد؛ اما در برخی موارد نمیتواند به طور کامل به بخشهای حیاتی رسیدگی کند. اتحادیه اروپا و کشورهای توسعهیافتهتر هند و اقیانوس آرام میتوانند ناپیوستگی سازوکارهای غربالگری سرمایهگذاری مستقیم خارجی را با تبادل بهترین شیوهها با کشورهای منطقه که رویکردی عمدتاً متمرکز بر رفاه را برای نوآوری ملی و توسعه زیر ساختهای حیاتی اتخاذ میکنند جبران کنند تا به آنها کمک کنند. در نهایت اطلاعات نادرست در حوزه سایبری پدیدهای است که همه کشورهای اتحادیه اروپا و هند و اقیانوسیه با آن مواجه هستند بااینحال پاسخهای دولتها بسیار متفاوت است. از ابتکارات راستیآزمایی قانونگذاری و مشارکت جامعه مدنی و بخش خصوصی تا اقدامات سختگیرانهتر مانند تقویت کنترل دولت بر دامنه آنلاین تفاوت دیگر بین کشورهای مورد تجزیهوتحلیل و منشأ کمپینهای اطلاعات نادرست و انتشار اخبار جعلی است. این فعالیتها را میتوان در برخی موارد به عوامل داخلی و غیردولتی و در موارد دیگر به عاملان خارجی ردیابی کرد برای مقابله با این پدیده گسترده و چندوجهی ابتدا دولتها باید با تعریف روشنی از اطلاعات نادرست در حوزه سایبری موافقت کنند یک تعریف میتواند سنگ بنای رویکردهای قانونی و سیاستی لازم برای اتخاذ اقدامات متقابل مؤثر باشد که تلاش مشترکی را تسهیل میکند که بهترین شیوههای اتحادیه اروپا و کشورهای هند و اقیانوس آرام را در بر میگیرد.