تحلیل خبر | کاهش مالیات ها در راه است

در طول تاریخ بودجه نویسی کشور سابقه نداشته که یک دولت برای سه سال پیاپی به ترتیب دو درصد، ۵ درصد و ۷ درصد کاهش مالیات تولید را در دستور کار قرار دهد. امیدواریم با نظر مساعد مجلس شورای اسلامی این را بتوانیم به عنوان یک دستور کار حمایت از تولید داشته باشیم.

افزایش تولید: کاهش مالیات در بخش تولید می‌تواند تولیدکنندگان را تحریک کند تا بیشتر و با کیفیت‌تر تولید کنند، این امر منجر به افزایش تولید و توسعه صنعتی می‌شود.
ایجاد اشتغال: با افزایش تولید به دلیل کاهش مالیات، نیاز به نیروی کار نیز افزایش می‌یابد که به ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری کمک می‌کند.
ارتقای رقابت‌پذیری: با کاهش هزینه‌های تولید به دلیل کاهش مالیات، شرکت‌ها می‌توانند با قیمت‌های جذاب‌تر به بازار عرضه کنند و رقابت‌پذیری خود را افزایش دهند.

سرمایه‌گذاری: با ایجاد یک محیط مالی مطمئن تر و با کاهش مالیات، بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها به بخش تولید هدایت می‌شود که می‌تواند به رشد اقتصادی کشور کمک کند.
نوآوری و توسعه: کاهش مالیات می‌تواند تولیدکنندگان را تشویق کند تا بیشتر در تحقیق و توسعه و ارتقای فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند. در سال گذشته سرمایه گذاری خارجی به ۵.۵ میلیارد دلار رسید که رکورد ۱۶ ساله در این زمینه شکسته شده است.(وزیر اقتصاد)

بررسی کاهش مالیات

طی دو سال متوالی در سال ۱۴۰۱ به میزان ۵ درصد و در سال جاری ۷ درصد نرخ مالیات فعالیت‌های تولیدی در کشور کاهش پیدا کرد و از این محل بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی کشور کم شده اما به دلیل حمایت از تولید، دولت خود این پیشنهاد را در بودجه‌های سنواتی ارائه داد و حتی پیش بینی دولت این است که در صورت تصویب و قانونی شدن لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و اجرای مالیات بر مجموع درآمد، مالیات بر فعالیت‌های تولیدی به ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.
یکی از اقشار مهم کشور که کارشناسان تأکید دارند باید از فشار مالیاتی بر آن ها بکاهیم، تولیدکنندگان هستند. بر کسی پوشیده نیست که این قشر از اهمیت بالایی در روند توسعه و رشد اقتصادی کشور برخوردارند و باید مورد حمایت جدی قرار بگیرند؛ کاهش مالیات بر تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد در راستای حمایت از تولید در کشور در لایحه ی اصلاح قانون مالیات های مستقیم گنجانده شده است.
معمولاً در دنیا نیازهای اولیه از جمله حق تحصیل و درمان رایگان است، لازم است در کشور ما نیز چنین هزینه هایی لحاظ شود و بعد از درآمد افراد مالیات اخذ کنیم.
با توجه به اینکه هزینه مسکن در ایران بالاست، بخش اعظم درآمد افراد صرف مخارج مسکن می‌شود، اگر هزینه‌های معیشتی را از درآمد افراد کسر کنیم و بر مابقی آن مالیات اعمال کنیم، این امر می تواند به اقشار کم درآمد کمک کند. بنابراین، در نظر گرفتن این موضوع در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم اقدام شایسته و مناسبی است.
اگر دولت با کاهش مالیات بر تولید و اختصاص دادن اعتبار به بخش تحقیق و توسعه قصد حمایت از تولید و کسب و کارهای نو را دارد، این اقدام بسیار خوبی است و موجب پیشرفت اقتصاد کشور می شود.

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=12020

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها