گزارش بانک جهانی از کاهش ۴۸ درصدی تورم غذا در ایران

تحلیل خبر | کاهش تورم مواد غذایی

بانک جهانی در گزارش جدید خود از امنیت غذایی اعلام کرد ایران در یک سال توانست تورم مواد غذایی را ۴۸ واحد درصد کاهش دهد و در زمره کشورهای موفق در کاهش تورم غذا قرار بگیرد

کاهش هزینه‌های زندگی: تورم مواد غذایی می‌تواند بر بخشی از جامعه اثرات مخربی داشته باشد و باعث افزایش هزینه‌های زندگی شود. کاهش تورم مواد غذایی منجر به کاهش هزینه‌های خرید مواد غذایی می‌شود و به مردم کمک می‌کند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند.
بهبود رفاه جامعه: با کاهش تورم مواد غذایی، درآمد مردم نسبت به هزینه‌های غذایی خود بهبود می‌یابد و این منجر به افزایش رفاه و سطح زندگی آنها می‌شود.
افزایش قدرت خرید: با کاهش تورم مواد غذایی، خریداران می‌توانند بیشتر از محصولات و خدمات دیگر استفاده کنند و این باعث افزایش قدرت خرید و راندمان اقتصادی جامعه می‌شود.

ایجاد استقرار و پایداری اجتماعی: کاهش تورم مواد غذایی می‌تواند به استقرار و پایداری اجتماعی کمک کند. زیرا این امر می‌تواند به جلوگیری از نارضایتی و تنش‌ها در جامعه کمک کند.

بررسی کاهش تورم مواد غذایی

بانک جهانی در گزارش جدید خود از امنیت غذایی در جهان اعلام کرد در میان کشورهای دنیا، آرژانتین رکورددار نرخ تورم مواد غذایی است، نرخ تورم مواد غذایی این کشور در ماه فوریه ۲۰۲۴ برابر با ۳۰۳ درصد و بیشتر از هر کشور دیگر بوده است.
در ۱۰ کشوری که بالاترین تورم غذا در جهان را دارند کشورهای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا از جمله لبنان، ترکیه، مصر و فلسطین حضور دارند. علت تورم در فلسطین، حمله رژیم غاصب صهیونیستی به غزه است. اما در حالی که تورم غذا در لبنان و مصر در یک سال گذشته کاهشی بوده، در ترکیه همچنان افزایشی مانده و از این لحاظ، ترکیه رکورددار مانده است.
بر اساس این گزارش که از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد منتشر شده است، تولید آهن اسفنجی با افزایش ۸.۸ درصدی به ۳۱ میلیون و ۴۶۶ هزار تن و تولید گندله نیز با افزایش ۶.۶ درصدی به ۵۳ میلیون و ۱۹۹ هزار تن رسید.
لبنان با تورم مواد غذایی ۱۰۳ درصدی و زیمبابوه با تورم ۸۴ درصدی به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار داشته‌اند. ترکیه با تورم ۷۱ درصدی در رتبه چهارم و ونزوئلا با تورم ۶۱ درصدی در رتبه پنجم از این نظر قرار گرفته‌اند. مصر با ۵۱ درصد، سیرالئون و میانمار با ۵۰ درصد،‌ ‌ فلسطین با ۴۲ درصد و نیجریه با ۳۸ درصد در رتبه‌های ششم تا دهم از این نظر قرار گرفته‌اند.
بر اساس اطلاعات بانک جهانی، تورم مواد غذایی در ایران در مارس ۲۰۲۳ حدود ۷۹.۵ درصد بود که در فوریه ۲۰۲۴ با کاهش ۴۸ واحد درصدی به ۳۱.۲ درصد رسیده است و ایران در زمره کشورهای موفق در کاهش تورم غذا قرار گرفته است.
در گزارش بانک جهانی آمده است: بر اساس اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، نیاز مبرمی به کمک‌های غذایی خارجی در ۴۵ کشور در سراسر جهان وجود دارد: ۳۳ کشور در آفریقا، ۹ کشور در آسیا، دو کشور در آمریکای لاتین و کارائیب، و یک کشور در اروپا

منبع خبر: https://t.me/tejaratnews/134413

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=11978

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها