قسمت دوم: استقلال نتیجه مقاومت اقتصادی

مستند اقتصاد مقاومتی در آمریکا / قسمت دوم

 

 

استقلال نتیجه مقاومت اقتصادی

در قسمت قبل در مورد صنعت آمریکا از ابتدای مهاجرت به این سرزمین تا زمان انقلاب آمریکا و سلطه بریتانیا و وضع قوانین محدود کننده برای استثمار مردم آمریکا صحبت کردیم، در این قسمت به مقاومت اقتصادی مردم آمریکا، حمایت آنها از تولید داخلی و در نهایت به استقلال آنها از بریتانیا می پردازیم.

بعد از اینکه قانون چای در آمریکا اجرایی و باعث انحصار تاجران حامی بریتانیا در آمریکا شد ، مردم و بازرگان های آمریکایی با این قانون مخالفت کردند و به نشانه اعتراض همه محموله های چای این شرکت هندی را در بندر بوستون به دریا ریختند  بریتانیا برای نشان دادن اقتدار خود چندین قانون را برای مجازات عناصر انقلابی وضع کرد که یکی از این قوانین این بود که بندر بوستون تا زمانی که تمام هزینه های چای ریخته شده دردریا را پرداخت نکند تعطیل خواهد شد. این قانون یک فاجعه اقتصادی برای مردم این منطقه بود.

قوانین سخت گیرانه بریتانیا حس بیگانگی از انگلیس را در مردم آمریکا روز به روز بیشتر می کرد. از سال ۱۷۶۰ میلادی تا زمان استقلال آمریکا را میتوان دوره مقاومت اقتصادی مردم آمریکا نامید.

مردم مخالفت خود را با قوانین پارلمانی بریتانیا در قالب تحریم های اجتماعی علیه حامیان این قوانین ، منع واردات از انگلیس و منع مصرف کالا های انگلیسی نشان دادند. مردم به جای لباس های فاخر انگلیسی لباس های وطنی می پوشیدند. از کاغذ های ساخت داخل استفاده میکردند  وحتی به خاطر اینکه رنگ از انگلیس وارد میشد خانه های خود را رنگ نمی زدند. مردم با این مقاومت انگلیس را متوجه ضرر های بسیاری کردند که موجب لغو بسیاری از قانون های استعماری شد. با شروع مقاومت اقتصادی چرخ های نخ ریسی و کارگاه های بافندگی خانگی به حرکت درآمد و شب و روز مشغول کار بود تا پارچه های مستعمره نشینان آمریکایی را تامین کند.شعار کالای انگلیسی نخرید به شعار همگانی مردم آمریکا تبدیل شد و روی بازرگان هایی که از این پویش حمایت نمی کردند برچسب دشمنان وطن می خورد.

زنان آمریکایی هم در این مقاومت بی تاثیر نبودند آنها به خیابان ها می آمدند و نمایش نامه و اشعار میهن پرستانه می خواندند  .آنها نقشی اساسی در جنبش های اقتصادی داشتند و در صورتی که آن زمان اغلب خرید ها برای مصارف خانگی توسط زن ها خریداری میشد ، آنها با جنبش منع مصرف کالاهای انگلیسی ضربه سنگینی به استعمار گران وارد کردند . گروه دختران آزادی که جمعی از میهن پرستان آمریکایی بودند با خودشان عهد کردند از مصرف کالاهای انگلیسی خودداری کنند و در عوض به نخ ریسی،پارچه بافی و تولید لباس های دستباف بپردازند. لباس های ساخت داخل را می پوشیدند و جنبش بافت وطنی را راه اندازی کردند .

آنها کلیسا ها را به کارگاه های تولید لباس بدل کرده و در آنجا مشغول کار بودند.

یکی دیگر از فعالیت های آنها این بود که  بعد از تصویب قوانین تاونزند زنان بوستونی متعهد شدند به هیچ وجه نوشیدن چای را قبول نکنند. دیگر حتی کودکان هم درگیر این تقابل شده بودند ، وقتی فرماندار به سوزان بودینات دختر ۹ ساله وطن پرست پیشنهاد نوشیدن چای را داد ،درحالی که به او تعظیم و لیوان را به لب خود نزدیک کرد اما ناگهان چای را از پنجره بیرون ریخت که این کار او تاثیرات بسزایی در این تحریم همگانی داشت.تعدادی از زنان جوان در پروویدنس و بریستول هم پیمان شدند تا خواستگاری هر مردی که به قانون تمبر تمکین کند را قبول نکنند.

آنها در تحریم های اجتماعی نقش بسزایی داشتند و بار فرهنگی این عزم مردمی را برای استقلال به دوش میکشیدند. بعد از به دریا ریختن چای توسط مردم بندر بوستون قوانینی تحمل ناپذیری علیه آمریکا در بریتانیا وضع شد کنگره مستعمرات آمریکا که دیگر از انگلیس برای استثمار ملت خود خسته شده بود، این قوانین را غیر  قانونی اعلام کرد و در نهایت با حمایت مردمی در سال ۱۷۷۶ میلادی گروهی را مامور تهیه اعلامیه استقلال آمریکا کرد و به این ترتیب ۱۳ مستعمره آمریکا از حاکمیت بریتانیا خارج شد و ایالات متحده آمریکا به عنوان کشوری مستقل و با ۱۳ ایالت تشکیل گردید.

بریتانیا که نمی توانست استقلال آمریکا را بپذیرد متوسل به نیرو های نظامی خود شد و جنگی عظیم را مهیا کرد جرج واشنگتن که در آن زمان فرمانده ارتش آمریکا بود  در مقابل درگیری های نظامی بین دو طرف ایستادگی کرد و این جنگ از سال ۱۷۷۵ تا ۱۷۸۳ به طول انجامید. سر انجام با معاهده صلح پاریس این جنگ پایان یافت و بریتانیا استقلال آمریکا را پذیرفت .جرج واشنگتن بعد از تشکیل قانون اساسی از سال ۱۷۸۹ تا۱۷۹۷  به عنوان اولین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد.

اما آمریکا با چه سیاست هاو با چه اقداماتی اقتصاد خود را ساخت؟

منبع خبر: نویسنده و کارگردان: امیرحسین باباخوانی

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://en360.ir/?p=9962

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

پیشنهادی: